tisdag 24 mars 2015

Rökt kyckling


Hej på er. Idag har smokern fått jobba litegrann här hemma! Jag rökte hel kyckling som jag fyllt med massa godsaker. Mot slutet slängde jag även på en gratäng som fick mysa i värmekammaren. Kanonrätt helt i min smak där allt är rufft och enkelt tillagat men framförallt så är hela rätten tillagad på grillen.

För er som aldrig grillat eller rökt hel kyckling själv hemma så är det helt fantastiskt, köttet blir så mört och fint! Det går inte ens att jämföra med tex färdiggrillad kyckling. Fyllningen, röken och kryddningen ger så mycket fin smak till det milda kycklingköttet, ni måste testa så häng med så ska jag guida dig genom grillen, tillagningen och receptet...


Först ska jag prata lite om grillen och tillbehören som du behöver för att enkelt komma igång och slutligen kunna njuta av ett bra resultat. Du behöver en grill såklart och idag grillar jag på en BBQ Smoker från Landmann som heter Taurus 31426, en riktigt prisvärd rök/grill för dig som vill både kunna röka och grilla då den stora kammaren även kan användas som vilken grill som helst.

Nu använde jag den som rök och då eldar jag i den lilla kammaren på sidan av grillen för att sedan röka maten i den stora kammaren. Du får på så vis ner tempraturen i grillen och maten blir inte utsatt för någon direktvärme alls utan värms enbart upp av röken som strömmar genom grillen.

Som ni ser så använder jag också en termometer. Tempraturer är A och O när man pysslar med rökning och här är det lika viktigt vilken temp du har i röken som tempen du har i maten. Den trådlösa stektermometern är guld värd vid just rökning. Du slipper springa bort till röken varje gång du ska kolla tempen och kan istället ta med dig den in i huset och pyssla med annat. Eftersom du ofta röker din mat under flera timmar så är det en praktisk pryl att ha.


Du behöver också ett tändrör för att tända upp briketterna med, man kan också tända dem på annat sätt men jag tycker tändrör är outstanding. Värmen i röken sedan beror ju såklart hur mycket briketter du använder och använd gärna långsamt brinnande briketter så som kokosbriketter eller liknande. Vanliga lövträdbriketter brinner slut alldeles för fort och du får då fylla på flera gånger under rökningen.

När du har laddat röken med briketter så kan du sedan reglera tempraturen genom att justera luftventilen på lilla kammaren och även justera skorstensventilen för att få till det luftflöde du önskar. Ju mera flöde desto varmare blir det i röken. Använd också gärna rökflis eller spån som du strör direkt över dem varma briketterna för att få smaksatt rök. Kom ihåg att fliset skall ligga i blöt en timme innan användning för att det inte ska brinna upp för fort.


Hur ska tempraturen ligga i röken då? Jo normalt så varmröker man mat på en tempratur mellan 80 - 120 grader celsius. Man kan även köra på något lägre tempratur och även högre temp om man så önskar men det är en bra tumregel. Allt hänger såklart på vad man lagar och vilken tid man har och även vilket resultat man eftersöker. Mer än så tänkte jag inte säga om det utan här är det helt enkelt erfarenhet som gäller, prova dig fram helt enkelt!


Rökt och fylld kyckling: 
  • 1 st hel färsk kyckling
  • 1 liten gul lök
  • 1 liten morot
  •  ½ näve tärnad sötpotatis
  • ½ näve tärnad zucchini
  • 1 skivad vitlöksklyfta
  • ½ dl chilisås
  • 1 msk soja
  •  ½ tsk worcherstersås
  • 3 msk rött vin
  • olivolja
  • salt, vitpeppar, rökt paprikapulver & curry
  • 2 nävar alspån, blötlagda
  1. Börja med att göra fyllningen till kycklingen genom att blanda grovt hackad lök, skivad morot, tärnad sötpotatis, tärnad zucchini, chilisås, soja, worchestersås och vin. Smaka av med salt och vitpeppar. Fyll sedan kycklingen med blandningen och bind ihop benen på kycklingen. 
  2. Pensla sedan in kycklingen med olivolja och krydda fritt med önskade kryddor. Jag använde salt, vitpeppar, rökt paprikapulver och gul curry. Massera in kryddorna och sedan är kycklingen redo för röken. 
  3. Rök sedan kycklingen med en tempratur i röken som bör ligga mellan 100 - 120 grader i ca tre timmar eller tills innertempen intill bröstenet landar på 72 grader. Under rökningen så strör du alspån över brikettbädden med jämna mellanrum. Obs!
OBS! Det går alldeles utmärkt att också grilla kycklingen på indirekt värme. Då grillas den under lite högre tempratur och under kortare tid, resultatet blir även det riktigt bra!

Vitkålsgratäng 4 port:
  • 600 - 800 g strimlad vitkål
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 4 - 5 dl vispgrädde
  • 150 g philadelphiaost
  • riven hårdost
  • salt och peppar
  • smör
  1. Börja med att strimla vitkålen och fräs det en aning i panna med smör tills den mjuknat och fått lite färg, salta en aning under tiden. Häll sedan över det i en folieform.
  2. Skiva sedan löken och hacka vitlöken, ringla även ner dessa i formen. Smula över buljongtärning, häll på grädde och philadelphia. Smaka av med salt och vitpeppar innan du toppar alltsammans med riven hårdost.
  3. Jag lägger den sedan direkt ovan brikettbädden i lilla kammaren i ca 20 - 30 min eller tills gratängen fått färg på ovansidan. I annat fall skulle jag rekommendera att den körs med indirekt värme. Locket på såklart...

Ett litet tips som jag körde med idag var att jag placerade några få briketter direkt under kycklingen i början av rökningen för att få till en fin yta på skinnet. När dem brunnit ut så värms kycklingen enbart upp av den varma röken som strömmar från kammaren intill.

Det var det jag ville ha sagt idag och jag hoppas ni uppsakattar inlägget såpass att ni testar detta! Kom ihåg att det som sagt går alldeles utmärkt att köra kycklingen på samma sätt med "indirekt grillteknik". Klicka in här för att kika närmare på den indirekta grilltekniken!

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar