onsdag 17 juni 2015

Rökt sidfläsk


Nu har jag haft häcken full ett tag och verkligen inte haft tid att blogga så som jag vill. Jag tycker verkligen att det är rogivande att sitta på kvällen och varva ner genom att skriva ett blogginlägg, men ibland blir det också lite press när man känner att man inte har tiden eller energin att skriva och då får man helt enkelt låta bli. Men ibland får man också tvinga sig själv att komma igång, just för att man vet att bara man kommer igång så kommer flytet efter ett tag och då ger det energi.

Jag bloggar och har gjort det länge nu av flera anledningar. Dels för att driva mitt intresse för matlagning vidare, dels för att dela med mig av mitt intresse till likasinnade och inspirera flera till att laga mer mat. Men framförallt för att jag tycker att det är roligt och för att det ger avtryck som jag är stolt över. Det finns inget bättre än när någon i min närhet eller på nätet berättar om hur dem lagat en rätt som dem läst om på bloggarna blivit lyckad, det värmer oerhört! Däremot gillar jag inte komplimanger och beröm, det har jag svårt för men jag gillar engagemang och diskussion kring min och andras matlagning :) Därför bloggar jag fortfarande och kommer fortsätta att göra så ett tag till...

Varför jag haft fullt upp den senaste tiden då? Jo förutom jobb, barn och allt annat vardagen kräver så har vi den senaste tiden jobbat intensivt för att hitta en äldre, bättre begagnad husbil som vi målat upp att vi ska resa runt om i landet med i sommar. Nu har vi faktiskt köpt just en sådan. Det känns oerhört skönt! Efter att ha ansträngt sig länge och åkt runt många mil för att titta på flera olika bilar så gav jag nästan upp precis innan vi hittade just denna bilen. Min uppmålade bild var gammalt, charmigt och lite fulsnyggt, men såklart ändå fräscht. Lite haikon taikon med andra ord och just det känns mitt i prick just nu och hela familjen är tokladdad. Efter sommaren kommer vi vara en erfarenhet rikare, säkert både på gott och ont :) Självklart kommer ni på bloggen att få följa med på många fina och spontana grillningar både på picnicgrillarna och över öppen eld på strandnära fina platser och i djupa skogar i sommar... och vem vet, kanske behöver husbilen utrustas med en grillmodell som jag ännu inte har, hmmm.... ;)

 
Jag måste ju såklart dela med mig av ett lite recept idag också. Ingredienserna i detta recept är hela en stycken ingrediens så det är inte så krångligt alls. Finnesen ligger i själva rökningen och den går till såhär... 

Rökt sidfläsk i bit, ca 600 g:
  1. Hetta upp röken till 80 - 120 grader.
  2. Använd dig av chunks eller blötlagt rökflis för att få extra röksmak på köttet. Lägg på ett par bitar chunks varje timme eller strö en näve rökflis över göden varje halvtimme. 
  3. Rök rimmat sidfläsk tills innertempraturen uppnår 70 grader. Räkna med 2 - 3 timmar.
Svårt? Absolut inte. Gott? Väldigt! Skiva upp den tunnt och ät den precis som den är. Skiva annars tunnt och använd som stekt fläsk då du steker skivorna i smör i panna. Gör annars som jag gjorde häromdagen då vi åt torsk. Jag tärnade då en bit av detta rökta fläsk, hackade gul lök och stekte detta tillsammans med hela små champinjoner och hade som tillbehör till torsken. Man mår aldrig dåligt av en god bit rökt sidfläsk i kylen :)

Nu använde jag mig av färdigrimmat sidfläsk men vill du veta mer om hur du rimmar själv så har jag gjort det några gånger tidigare och klickar du in här så kan du få tips på en enkel och god rimmlag som funkar lika bra på kött som fisk!

Mycket babbel men till slut även ett recept som ni kan ta med er! Ha det fint nu/ Jimps

1 kommentar:

  1. Kommer att prova på med en bit färdig rimmad sid fläsk,tackar för tipset .roffe

    SvaraRadera