måndag 31 mars 2014

Helgens mat


Då var det Måndagkväll och tillbaka till vardagen efter en riktigt bra helg! Vi har ätit god mat och fått frisk luft i det fina vårvädret ute. Lite träning, vila och fix hemma på det så har vi en bra helg. Den här veckan så står det arbete på schemat, jag jobbar hela sex dagar den här veckan och det ska bara bli skoj! Har massor att göra på jobbet och det börjar ta form nere på trädgårdsavdelningen där jag jobbar på Ica Maxi, grillarna står uppradade och trädgårdsredskapen hänger där dem ska. Så bor ni i Borlänge området så hoppas jag få se er botanisera på Maxis grillavdelning och kanske prata lite grill med mig :)

 
I fredags hade vi besök av min bror Denne och min styvpappa Rolle. Det stod såklart grillat på menyn och vi började med att röka blåmusslor som ställdes fram på bänken i köket som lite tilltugg till ölen. Jag fick till dem väldigt bra med en precis lagom röksmak och så här gjorde jag...
 
Rökta räkor på kolgrillen:
  • 1 nät färska blåmusslor
  • 2 st schalottenlökar
  • 1 flaska mousserande brut vin
  • 3 dl vatten
  • olivolja
  • salt & peppar
  • en näve hackad persilja
Grillpreparering:
  • Grillbriketter
  • Stor aluminiumform till musslorna
  • 1 st björkvedklabbe
  1. Börja med att tända grillen som skall bli medelvarm (100 -150 grader), dvs använd lite mindre briketter än vad du gör i vanliga fall. Dem skall placeras enligt 50/50 metoden vilket betyder att dem ska ligga på ena sida av brikettgallret. Strax innan det är dags för rökning så lägger du en mindre björkvedsklabbe ovanpå briketterna, det tar bara några minuter innan det börjar ryka ordentligt!
  2. Förbered musslorna som ska kokas innan rökning. Hacka schalottenlök och fräs i stor kastrull med olivolja i botten tills löken mjuknat. Slå sedan i ca 5 dl vin och 3 dl vatten, koka upp och droppa ner musslorna. Koka dem under lock i 4- 5 min eller tills alla har öppnat sig. Häll av dem men spara en liten skvätt av spadet. Lägg musslorna i en aluminiumform, häll över spadet och ringla över persiljan.
  3. Dags för rökning. Placera folieformen på den sida grillen du inte har briketter under. Rök under lock med en tempratur i grillen som fortfarande ligger kvar på 100 - 150 grader. Rök dem i 15 - 20 min och sedan är det bara att servera!
Man behöver alltså inte åka till en affär och köpa rökflis eller liknande för att röka mat hemma, det går bra att taga det man haver och prova sig fram till vad man gillar. Jag röker ofta med björved sådant som skall rökas kortare tid och tycker resultatet blir kanon.


Till middag sen så grillade vi tjocka biffskivor, lök, grönsaker, majs, baconlindade vitlöksklyftor och till det gjorde vi även ugnsrostad sötpotatis och hemslagen bearnaisesås. Ganska klassiskt och fantastiskt gott! Biffen grillar jag "rare" dvs med en tydlig röd kärna utan att vara blodig. Hur man gör det är svårt att förklara för det är något man måste praktisera för att få till som man själv vill ha den. Men jag gör ungefär såhär..

Grillad biffskiva, en tumm tjock:
  • Den skall göras på varm grill, ca 250 + grader. Lägg på köttbiten som skall vara ca en tumm tjock och grilla den så det fräser till. Grilla ca 45 sek och vrid den sedan 90 grader för att grillränderna skall bli snygga. Flippa sedan köttet och gör likadant på andra sidan men har du en tokvarm grill så kanske du får vara snabb att plocka av köttet mot slutet så du inte torkar ut köttet. Låt sedan vila i ett foliepaket 10 min innan servering så köttet får tempraturutjämna. Klart!


På Lördagen cyklade både jag och Camilla på Friskies & svettis "spin of hope". Välgörenhetsspinning för barncancerfonden. Kul men också lite jobbigt, precis som det ska vara! På eftermiddagen sen så vart jag sugen på någon slags fågel och vi cyklade hela familjen till affären och köpte kalkonbröstfile som vi sedan grillade när vi kom hem. Jag kan dock inte påstå att det var speciellt skönt att sätta sig på cykelsitsen efter två timmar spinning tidigare på dan men men...

Kalkonbröstfile
  • Jag gjorde en enkel rubb som jag gnuggade in kalkonen med och lät den sedan marineras i rödvin innan grillning. Rubben gjorde jag av salt, peppar, paprikapulver och "chicken & steakkrydda". Jag grillade den sedan på kolgrillen först ett par minuters direkt grillning för att sedan grilla klart den indirekt tills innertempraturen stannar på 68 grader.
Till kalkonen serverade vi lite av det som fanns kvar i kylen från i gredags, dvs grillade grönsaker och improviserad kall dragonsås, vill du ha recept på en god dragonsås så klicka här!

Nu kastar jag in för idag, ha en go kväll! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar