onsdag 16 april 2014

Våra grillar del 3

 
Dags för tredje grillen i serien om våra grillar. Efter att ha tagit död på min förra grill så var jag tvungen att införskaffa mig en ny. Jag spanade och funderade länge och tillslut kom jag fram till att jag ville ha en Weber Spirit E-320 Premium alt. Original.
 
Men så vart inte fallet. Istället fick jag en grill av min mamma som hon vunnit och ansåg sig inte behöva. Det är en grill av märket BBQ Sweden och jag är faktiskt supernöjd med den. Den har många av dem moderna detaljerna som en gasolgrill ska ha och den är uppbyggd på ett bra sätt. Vad menar jag med det då, jo...
 
Positiva egenskaper med min gasolgrill:
  • Alla synliga ytor i rostfritt stål, lätt att göra rent och bra hållbarhet.
  • 3 + 1 brännare, dvs 3 brännare i grill och 1 brännare till kokplatta.
  • Rostfria runda brännare, runda brännare har längre hålbarhet än platta som med kanter som lätt blir rostiga.
  • Rejält gjutjärnsgaller. Inget stekbord! Gillar inte grillar som levereras med stekbord.
  • Dubbla lock, dvs det sitter ett lock med luftspalt innanför det yttre locket som gör att det yttre locket inte blir brännskadat och håller tempraturen bättre i grillen.
  • Tät grill som står emot väder och vind bra. Finns inget värre än grillar som inte går att grilla med när det blåser eller är kallt ute.
  • Underskåp där jag kan förvara gasolflaska och tillbehör.
 
Grillen går in på tredje säsogen nu och den är fortfarande fin och fräsch. Jag sköter den med två stycken grovrengörningar per säsong och sedan underhållsrengörning innan varje grillning. Jag använder överdrag men har den dock placerad direkt på gräsmattan vilket inte är att rekommendera men nöden har ingen lag och grillen har klarat det fint.
 
 
Fördelen med gasolgrill kontra brikettgrill är många, samtidigt som fördelen med brikettgrill kontra gasolgrill också är många. Det bästa tycker jag om man älskar att grilla är att ha en av varje. Men jag tänkte rada upp lite argument för varför gasolgrill kan vara att föredra...
  • Enkelt att grilla vilket gör att en gasolgrillare grillar oftare än en brikettgrillare.
  • Resultatet blir lika bra på gasol som brikett enligt många tester och egna erfarenheter.
  • Lätt att snabbt kunna reglera tempraturer för att kunna grilla med perfektion.
  • Generöst med grillyta, sidobord och kokplatta på dem flesta stora och medelstora grillarna.
Det finns såklart många argument till varför du ska välja gasol och lika många argument för varje du ska välja brikett som jag kommer till i nästa del av Våra grillar. Mitt tips är att köra båda eller det du själv föredrar, det viktigaste är att man grillar god mat och grillar ofta!
 

I nästa del av Våra grillar kommer jag presentera våran Brikettgrill och det vill ni inte missa! Ha det fint gott folk. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar