torsdag 29 maj 2014

Rullad karré


Fläskkarré är ju en av dem mest flitigt förekommande på grillen sommartid men då oftast i skivform. Jag kan rekommendera er att helgrilla eller som jag gjort här, gör en rulle som du fyller med goda smaker och helgrillar den sedan indirekt. Tro mig, den blir helt magisk!

Den här rätten har jag tidigare gjort både på grillen och vintertid inne i ugnen och det är nästan lika gott men inget slår ju såklart grillen :)

Som tillbehör till köttet så gratinerade jag broccoli och rörde ihop en röra på turkisk yoghurt, zucchini, vitlök och fetaost. Busenkelt och gott vid sidan om det smakrika köttet...


Rullad karré 4 port:

  • Fläskkarré i bit ca 1 kg
  • 1 msk finhackad persilja
  • 0,5 msk paprikapulver
  • 0,5 msk Chicken and steakkrydda
  • 3 msk ädelost på tub
  • 1 st finhackad röd chili
  • 1 msk riven pepparrot
  • 1 dl rött vin
  • Salt & peppar 
Börja med att skära karrébiten så att den blir en enda stor skiva med filékniv. Gnid in köttet med paprikapulver, chicken and steakkrydda, salt och peppar. Bred sedan på ett lager av ädelosten och strö över chili, persilja och riven pepparrot. Rulla ihop till en rulle och knyt ihop med bindtråd. grilla den sedan på indirekt värme tills innertemperaturen landar på 68 grader. Temperaturen i grillen bör ligga på ca 150 grader och du steker den då på ca 1,5 - 2 timmar. Pensla in köttet med rödvin några gånger under grillningen. Bon apetit! 



Jag tycker verkligen att ni ska ge er på att testa detta! Det är lite meck att få till det om man inte är van men desto stoltare blir man när man smakar av resultatet efter 2-3 timmars tillagning.


Grillas såklart indirekt med droppskål under och värmezoner på sidan. Locket på såklart.



Vid långkok på grillen så kan jag varmt rekommendera Kokosbriketter som har väldigt lång brinntid eftersom briketterna är så kompakta. Dem är faktiskt en fröjd att grilla på och jag var helt till mig första gången för det är en jäkla skillnad mot vanliga briketter! Testa dem...


Först skall den skäras ut och sedan bindas ihop till en bit igen, då fylld med massa goda smaker. Se bilden nedan för att se hur jag brett på fyllningen...


Måste berätta också att i morgon Fredag kommer Icas grilltour till våran butik, Ica Maxi Borlänge. Jag kommer att delta i eventet och det kommer bli grymt skoj. Massa erbjudanden på grill i butik och ute kommer vi stå och grilla mat till kunderna och fullproppa dem med tips och ideér. Mer om det senare och ha en fin kväll på er! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar