måndag 16 juni 2014

Måndag


Efter en helg fylld av fotboll, god mat, fest och en Söndag på tumanhand med Camilla så är det Måndag. Barnen är fortfarande utflugna så det är väldigt lugnt här hemma efter jobbet och det börjar bli lite långtråkigt med lugnet som infinner sig när man är van vid att det hela tiden är full rulle...


Jag har ju en förkärlek för röror som många kanske har märkt vid det här laget och jag gillar verkligen att piffa upp kycklingen, fisken eller fläsket med en god röra som får kombinera och sätta smak på proteinet.

Röra med tomat & kapris 4 port:
  • 200 g philadelphiaost
  • 4 st soltorkade tomater
  • 2 tsk kapris
  • 1 tsk finhackad persilja
  • salt & peppar
Man behöver inte krångla till det utan blanda ner det du gillar i röran och smaka av så att den blir god. Skär sedan ett djupt snitt i kycklingfiléerna och fyll dem en aning och lägg sedan ett täcke ovanpå varje filé. Grilla antingen först direkt för att grilla klart indirekt eller grilla enbart på indirekt värme tills kycklingen uppnått 68 grader före servering. Klart!

Till kycklingen slängde jag enkelt lite broccolikvistar i en ugnsform och toppa dem med en aning ost och lät dem ligga med på grillen 20 - 30 min så dem gratinerades.

Jag gjorde även en lite tzatziki-liknande röra vid sidan om. Den gjorde jag genom att blanda Turkisk yoghurt, pressad vitlök, hackad zucchini, citronsaft, salt & peppar. Inga mått behövs för det är så busenkelt att addera lite i taget tills smaken är fin, var lite försiktig med vitlöken bara där det oftast räcker med en klyfta.


Detta är en bra grillmiddag och med det syftar jag på att all varm mat är tillagad på grillen och röran vid sidan om medans maten grillas. Inget spring mellan grillen och köket utan när locket på grillen ligger på så kan man njuta av den friska luften och bara ta det lugnt ;) Ha en bra kväll! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar