måndag 18 augusti 2014

Grillens konung!


Finns väl inte många som säger emot mig när jag påstår att just burgaren är grillens konung! Det är ju faktiskt inte mycket som slår en riktigt god burgare. I detta inlägget har jag två olika burgare med på bilderna, båda är hemmagjorda såklart för jag äter aldrig färdigköpta av flera anledningar. Den främsta anledningen är att dem inte är lika goda såklart, dem brukar även innehålla onödiga ingredienser och tillsattser. Slutligen så är det billigare att göra egna burgare än att köpa färdiga färska burgare av bra kvalitet. 

Hur gör man en god burgare då? Min ena burgare är sällan den andra lik utan hamburgarna görs efter humöret man är på helt enkelt. Ibland maler jag enbart ner högrev, saltar och pepprar för att sedan grillas eller stekas. Andra gånger blandar jag ut färsen med fläskspäck och kryddar lite extra med goda kryddor. Har man ont om tid så kan man göra det enkelt för sig och köpa färdigmald högrev, krydda på med valfria kryddor och tex pressad vitlök och lite konc kalvfond. 

Vill du ha recept på hamburgare kan du kika i receptregistret på våran andra blogg http://jimpslchf.blogspot.se/p/recept.html

Igår eftermiddag begav vi oss ut i skogen för att plocka gula kantareller, vi hittade inte så mycket men det räckte iaf till kvällens middag som ni ser på bilden ovan. Det blev inget mindre än grillad högrevsburgare serverad på salladsblad istället för bröd. Burgaren toppades sedan med ost, bacon, stekt lök, smörstekta kantareller, zucchinidressing och tomat. Behöver kanske inte säga att det smakade ljuvligt! 


På bilderna här ser ni en helt basic burgare som dem brukar kunna se ut när vi äter dem en helt vanlig vardag eller varför inte som god helgmåltid. Det absolut viktigaste med en hamburgare är såklart köttet och jag vill ha mycket, saftigt och smakrikt kött. Det är därför jag oftast använder högrev och gärna då i kombination med fläskspäck, det är en magisk kombination!


Nu är våran semester också slut, både jag och Camilla stämplade idag in på våra arbeten efter fem veckors ledighet. Sommaren har varit helt underbar med Thailandsresan som pricken över i! Men även vädret här hemma innan vi åkte var ju helt magnifikt så den här sommaren kan man absolut inte klaga på och nu kan man bara hoppas på att vintern blir lika fin så att man får många skidmil i benen :)  Jag har fortfarande inte hunnit gå igenom kamerabilderna från våran Utlandssemester men så fort jag tar mig för det så ska ni såklart få ta del av dessa. Vi har ätit fantastiskt mycket god mat och varit med om mycket skoj under våra två veckor borta i semesterparadiset...

Ha det fint och på återseende! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar