måndag 19 januari 2015

Saknar sommarens grillning ibland...


Snön ligger tät utanför fönstret och jag klagar absolut inte. Som jag har tjatat hemma om denna snön som varje säsong dem senaste åren kommer allt för sent! Jag gillar verkligen denna årstiden när man kan åka skidor och träna upp sig inför roliga skidlopp. Dagar med gnistrande sol och krispiga skidpår är helt oslagbart...

Men det blir ju mindre grillning och jag saknar den nog mer än jag tror faktiskt. Det kreativa i att laga mat med ett levande element är väldigt inspirerande och såklart lite nördigt när man hela tiden försöker överträffa sig själv genom att ändra detaljer och tillvägagångssätt. Men också att man är utomhus och verkligen kunna njuta av helheten!

Jag har ju den senaste tiden grillat ute ett flertal gånger nu också, men jag kan inte påstå att det är speciellt njutbart när det är bäcksvart, snö och blåser isbjörn. Njutbart är det som sagt inte men ändå är det på något konstigt sätt roligt, eller så är det kanske jag som är dum i huvudet :)

Sen har jag såklart också Lotusgrillen att tacka för många fina grillstunder under ordnade snöfria förhållanden i vinter. Denna grill som inte är speciellt utbredd i Sverige men som jag har lagat jättemycket fin mat på. Jag är bland annat supernöjd med min "indirekta grillteknik" som jag själv hittade på för ett tag sedan, något som fungerade lika bra i praktiken som jag hade målat upp i mitt huvud. Klicka här för att kika på denna grillning.


Apropå indirekt grillning så var det ingen slump att jag direkt försökte återskapa just denna teknik på Lotusgrillen. Jag älskar nämligen indirekt grillning! På bilderna så ser ni en indirekt grillning på klotgrillen med två värmezoner utefter kanterna på grillen och med en tom kall uta under maten. Maten blir såmedes "indirekt" tillagad, dvs av värmen i grillen och inte av den strålande värmen direkt från kolet. Sedan kan man såklart välja att köra vilken väme man vill i grillen, men dock gärna låg väme under lång tid.

Med denna tillagningsteknik så kommer du så nära rökning du kan göra i en grill. Det fina är också att om du känner din grill väl och vet hur dinna briketter beter sig så kan du i princip tända upp grillen, lägga på maten och slå igen locket. Kom sedan tillbaka ett par timmar senare och plocka in den färdiga maten! Det sköter sig själv och bränns inte vid med denna uppläggning utan det som är viktigt är tempraturerna.


Här i inlägget så har grillade jag chicken drumsticks som jag rubbat med en kryddblandning. För att slippa massa onödiga tillsattser och då framförallt glutamat så blandar jag egen, även om det säkert finns massa bra kryddblandningar också. Jag är inte speciellt intresserad av halv eller helfabrikat utan föredrar att göra eget, det är ju så man utvecklas...


Ta det som du tycker om och som du tror passar till rätten. Blir det bra så blir det bra och blir det mindre bra så får du utvärdera det i efterhand. Men blanda och smaka på blandningen innan du rubbar maten med den så är du saft. Tänk på också att inte rubba för mycket så att det tar överhand. pensla även kycklingen med lite olivolja innan grillningen också.

Sedan är det bara att grilla på! Indirekt tills innertempraturen intill benet landar på 70 grader. Med låg temp i grillen tar det ca 60 min. Inga konstigheter men jäkligt gott! Ha det fint. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar