onsdag 10 juni 2015

Hemleverans av kol & rökt fläsk


Idag var det ju premiär av årets Grillmästarna på tv4. Ett riktigt bra tv program tycker jag även om kvaliteten på deltagarna inte alltid håller toppkvalitet. Det vore skoj om det enbart var riktigt vassa grillare med men det är ju tv och konceptet/underhållningen går ju i första hand och det köper jag. Jag gillar programmet och kommer följa det hela sommaren! Gör det du också och låt dig inspireras för det visas alldeles för lite grillning och bbq i svensk tv...

Det har ju inte bara grillats på tv idag utan även här hemma på gården, eller snarare rökts då. Jag har som ni ser rökt både tjocka och tunna revbensspjäll idag, jag menar varför välja när man kan köra båda! Jag köpte idag hem lite nya hot-sauces och gjorde dessa ribs lite mer avskalade än jag brukar göra och det blev riktigt bra smak med ett uns sting i dem. Väldigt lyckat resultat och med avskalat menar jag att jag brukar annars göra fetare och tjockare glazer medans jag idag mestadels använde vätska och kryddor.

När man röker kött på detta viset så behöver man inte överarbeta serveringen med en avancerad sås utan det är isf bättre att satsa på en kall sås, gärna ganska neutral eller mild för att neutralisera smakerna litegrann eftersom köttet i sig innehåller mycket hetta, krydda och smak. Eller så gör man som jag gjorde idag en god coleslaw och en syrlig sallad. Det räcker så för det passar perfekt till dem smakrika ribsen och en sås skulle enbart vara överflödig.


Glaze till ribs:
  • 3 dl rött vin
  • 2 dl chilisås
  • 1 tsk hot sauce jalapeno
  • 1 tsk hot sauce chipotle
  • 1 tsk worchestersås
  • 1 tsk vitvinsvinäger
  • 1 msk paprikapulver
  • ½ tsk kebabkrydda
  • ½ tsk vitpeppar
  • ½ tsk vitlökspulver
  • ½ tsk lökpulver
  • ½ tsk spiskummin
  • ½ tsk salt
  • 1 msk finhackad persilja
Blanda helt enkelt alltsammans och smaka av. Krydda på mer om du vill ha det så eller späd ut med vätska om så önskas, jag tyckte denna vart bra enligt mina smaklökar.

Grillade spareribs & tjocka revben:
  1. Tänd upp röken eller grillen med indirekt värme. Tempraturen bör ligga mellan 90 - 120 grader. Eftersom revbenen kommer att ligga 3 - 4 timmar så kan du förbereda röken genom att lägga otända briketter botten och sedan toppa med tända briketter. Dem tända briketterna kommer sedan att tända dem otända under rökningen och du får en längre brinntid utan att behöva fylla på med nya tända briketter. 
  2. På med revbenen. Tänk på att dem tjocka tar längre tid att tillaga så dem kan gå på en timme tidigare eller ligga på en varmare yta i röken. Pensla och vänd revbenen varje timme tills innertempraturen överstiger 70 grader. Jag gillar att plocka dem ganska tidigt men jag vet också att andra gillar att köra dem längre så detta är en smaksak.


Det finns fasen inget bättre än när solen ligger på, elden slår mot briketterna och maten är redo att slängas på röken! Lägger man därtill doften av nyklippt gräsmatta på gården så blir det bara för mycket... Just när det gäller grillning och bbq så handlar det ju lika mycket om känslan runt omkring som själva matlagningen. Tar man bort dem yttre faktorerna så är charmen och känslan borta. Det kan vara lätt och underbart vissa dagar, precis som det kan vara pissigt och tuffa förhållanden andra dagar...det är dessa erfarenheter sammantaget som gör dig till en riktig backyard-hero med tiden! :)

http://www.grillkol.se/

Som ni kanske såg på bilden tidigare så eldade jag med Skogens grillkol & briketter idag. Dem finns att köpa i en del butiker men framförallt så har dem en bra hemsida där du kan beställa både kol, briketter, restaurangkol eller varför inte deras engan kamadogrill direkt på nätet! Det är ett företag på frammarsch så kika in och titta på deras grillar och tillbehör.


Är det något som jag varit lite dålig på när det kommer till bbq-kulturen så är det halv och helfabrikat eftersom jag gillar att göra allting själv från scratch av klassika råvaror. Bbq handlar annars mycket om att laga med fabrikat och jag tycker inte att det är något fel med det iof, bara det är schyssta grejer och det är där problemet kommer in för mig som medvetet håller nere på socker och kolhydrater. Men det behöver såklart inte vara helt kört, det finns massor av produkter du kan använda i butikshyllorna även om det inte är lätt alla gånger.

Jag undviker nästan alltid dem klassiska produkterna som har största hyllplatserna, dem som säljer mest är oftast sämst tyvärr. Det är dem smala produkterna du ska titta på som dessa på bilden. Worcestersåsen är kanske ingen nyhet utan snarare en bortglömd klassiker som förvisso innehåller en del socker men eftersom den alltid blandas ut så är det inget problem för mig eller de flesta andra som inte konsumerar socker. Louisiana hot-sauces däremot är en nyhet för mig och innehåller enbart naturliga råvaror, inget socker eller kolhydrater och inga tillsattser. Jag provade den idag i min glaze och det var en fantastisk smaksättare! Den gav bra bbq smak och med en fin hetta som bränner till litegrann och inte stannar kvar för länge så att det blir för mycket, rekommenderar starkt :)

Nu får det vara bra för idag, ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar