tisdag 1 september 2015

Jimps högrevsburgare


Jimps högrevsburgare, det låter som en god burgare tycker jag och kanske den godaste... därför sätter jag mitt namn på den! Det här är en burgare som jag gjort några gånger och jag vill helt enkelt sätta ett "id" på den så då får det bli jimps burgare helt enkelt. Vad är det för speciellt med den då undrar ni? Jo det är att jag maler egen färs där jag blandar i fläskspäck! Högrev är gott i sig men späcket höjer fetthalten och tillför extra smak till det goda högrevsköttet.

Det har ju blivit stort på senare tid med avskalat hamburgerkött a´la "flippin burgers". Med det menar jag att man enbart maler utvalt nötkött av bra kvalitet och steker eller grillar det med endast salt och peppar som smaksättning. Problemet för oss vanliga dödliga butikskonsumenter kan det uppstå ett problem med detta tänket och det är att vi är styrda av butikernas köttsortiment och då är bitarna väldigt finputsade från fett och det är däför jag tillför fläskspäck i burgaren.


Läste ni om min lilla glassmaskinsincident på jimpslchf häromdagen så kan jag säga att det inte var den enda fadäsen den dagen. När jag kopplade in min köttkvarn och slog på strömbrytaren så small det till och infästningen sprack! Då fick den gamla husqvarnaveven rycka in och rädda dagen. Det är tur att man sitter inne på lite gamla köksateraljer ibland :)


Här ser ni själva middagen och det är många lager med massa godsaker ovanpå denna grillade högrevsburgare. Jag ska beta genom allting så häng med här...

Jimps högrevsburgare 4 x 300 g burgare:
  • 900 g högrev i bit
  • 400 - 500 g fläskspäck
  • 2 tsk salt
  • 1 tsk vitpeppar
  • 1 paket bacon
  • 8 skivor cheddarost
  • 4 skivor bluecheese
  1. Puttsa köttet och mal ner det med en köttkvarn. Skär bort den grova sidan från späcket och mal även ner det. Salta, peppra och blanda sedan dessa två nermalda härligheter utan att bearbeta färsen för våldsamt, det ska fortfarande vara en färs och inte en smet!
  2. Dela färsen i fyra stycken delar och forma varje del till en stor burgare. Grilla dem sedan på en stekhet grill tills dem är klara. Jag gillar dem med en något rosa kärna i mitten men det går lika bra med genomstekt. 
  3. Baconet grillar du på indirekt värme intill burgarna tills dem fått fin färg, inte krispiga! Sista minuterna toppar du burgarna med baconet och ostskivorna. Antingen hyvlar du osten själv annars finns det nuförtiden färdiga ostskivor av bra kvalitet att köpa i butik.
Som ni ser i receptet så är det inga konstigheter att få till en riktigt bra burgare men det kräver att du har en köttkvarn samt att du är vänn med grillen och inte bränner fast burgaren vilket kan vara ett riskmoment. Använd en rejäl grillspade och olja eventuellt in gallret innan grillningen om du vet med dig att du haft problem med detta. Men har du en tillräckligt varm grill så borde inte detta bli ett problem. Köttet är ju också bara halva burgare, resten står ju tillbehören för och på min burgare lade jag skivad avocado, hemmagjord dijonmajonnäs och smörstekt lök. Allt detta goda serveras i två stycken rejäla cosmopolitansalladsblad och sedan är det bara att grabba tag med båda händerna och njuta av varje tugga! Den hemmagjorda majonnäsen gör du såhär...

Dijonmajonnäs:
  • 3 st äggulor
  • ca 2 dl rapsolja
  • 1 - 2 tsk dijonsenap
  • ½ - 1 tsk vinäger
  • salt & peppar
  • vitlökspulver
Vispa upp äggulorna med stavmixer i en skål tills dem är fluffiga. Tillsätt oljan pö om pö tills blandaningen först blir fast och sedan blir lösare tills du når önskad konsistens. Smaksätt mot slutet med övriga ingredienser och smaka hela tiden av och hitta din smak. Klart!

Bra va? Jag är riktigt nöjd med min hamburgare och jag hoppas nu att DU provar på detta recept, det skulle jag verkligen uppskatta :) Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar