måndag 21 september 2015

Rostbiff med grönpepparsås


Den här helgen har vi tillbringat i Husbilen och kanske var det den sista campingtrippen innan det är dags att övervintra kärran? Vi har haft en kanonhelg som kommer att ge oss en flygande start in på nästa vecka! Det är det som är själva grejen med husbilslivet, att komma iväg hemifrån och leva i nuet och bara vara istället för alla "måsten" som man tar sig ann på hemmaplan. Det ger verkligen laddning av batterierna per automatik vilket ger så mycket mer än vad man kan tro! Att man sedan andas massa frisk luft och sover som en bäbis är verkligen pricken över iet. Att camping och grillning sedan går hand i hand är väl ingen nyhet och det skadar ju inte en grillknarkare som mig heller.

Hur tänker ni kring sås till grillat? Det är ju väldigt poppis med kalla bea-varianter under den varma sommaren. Ni som följer mig vet ju att så är fallet för mig också men på hösten kommer ett sug efter varma och fylliga såser, både till grillat och övrig lagad mat. Här har jag till den goda grillade Rostbiffen gjort en grönpepparsås med inslag av rökig whiskey. Underbar sås som jag verkligen tycker att ni ska testa att göra om ni inte gjort någon liknande tidigare!

Grönpepparsås:
  • ½ kryddburk grönpepparkorn i lag
  • 3 msk whiskey
  • 2 schalottenlökar
  • smör
  • 2 msk kalvfond konc
  • 3 dl vispgrädde
  • 100 g philadelphiaost
  • salt & peppar
Finhacka löken och fräs den i en kastrull med smör tillsammans med grönpepparkornen tills löken har mjuknat. Slå sedan på whiskey och kalvfond och låt fräsa till samt reducera en aning. Slå sedan på grädde och philadelphisost, koka upp och låt sedan stå och puttra 20 min. Smaka upp mot slutet med salt och peppar. Klart!

Den här typen av gräddbaserade såser kan du variera hur mycket som helst och på så vis skapa din egen patenterade sås om du så vill. Rostbiffen sedan den grillar jag på en superhet grill med direkt teknik till stekgraden uppnår önskad grad. Enkelt och gott! Som tillbehör serverar vi sotade grönsaker, alltid gott och nyttigt.

Ha en bra vecka på er gott folk!/jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar