söndag 17 april 2016

Högrevsburgare deluxe!


Igår hade vi en liten syskon med familj get-together. Självklart så stod det grillat på menyn! Vi grillade kyckling och grönsaker men jag hade fullt sjå med att grilla 9 kg kyckling och en jäkla massa grönt så jag hade tyvärr inte en tanke på att plocka upp kameran och plåta :) Men gott vart det och alla blev glada och nöjda. Vi var inte hemma hos oss så jag fick grilla på andra grillar än vad jag är van vid så det blir alltid en liten omställning då, men det gick såklart bra men det kräver då en liten extra ansträngning. 

Idag blev det dock grillning på hemmaplan igen och efter mycket tankar på hamburgare den senaste tiden så var det äntligen dags! Högrevsburgare grillades och det var inget att hålla tillbaka på, all-in var det som gällde idag. Jag fick till burgaren riktigt bra och använde mig inte bara uttav högrev utan också rimmat sidfläsk som ger burgaren ytterliggare smak i form av fett, sälta och smak. Jag fick också tag i en riktigt fin högrevsbit med riktigt mycket fett i så jag visste redan på förhand att detta kommer falla väl ut! 

Eftersom jag inte äter bröd så brukar jag göra salladsburgare istället, i detta fallet med salladskål och jag trivs med det, även om jag såklart blir sugen på ett riktigt gott bröd ibland. Men många gånger kan jag tycka att brödet dödar smaken på burgaren då jag är van vid att äta med sallad och få alla smaker mer koncentrerat i munnen. Men mitt tips om man vill äta med bröd så ska man köra briochebröd eller något annat liknande fluffigt bröd som drar ihop sig när du klämmer på det. På så vis slipper du ett mastigt bröd som tar över eller iaf dämpar smaken från den goda burgaren och tillbehören. 


Viktigt att tänka på när du grillar burgare: Grilla på en superhet grill och på rena grillgaller, då minimerar du risken för att burgarna bränner fast. Det ska fräsa och flamma upp från det droppande fettet som burgaren ger ifrån sig. Var inte rädd för flammorna utan låt dem slå upp mot burgarna och skapa en god grillyta. 
Högrevsburgare 4 - 6 port:

  • 900 g högrev
  • 300 g rimmat sidfläsk
  • salt & peppar
  • lagrad ost som topping
Anledningen till att det är hela 1,2 kg kött är för att efter malning och grillning så försvinner nått hundra gram i form av fett och vätska innan slutprodukten är klar. Börja med att dubbelmala högrev och sidfläsket. Forma till en stor boll och låt vila i kylen ett par timmar. Forma sedan till 4 stora eller 6 medelstora burgare. Salta och peppra ordentligt på båda sidorna innan dem går på grillen. Grilla nu på direktvärme tills dem når önskad stekgrad och toppa med en lagrad hårdost av valfri sort mot slutet. 

En burgare är ju inte en burgare utan goda tillbehör också! Jag valde att servera den med salladskål istället för bröd. Sedan med strimlad isbergssallad, dijon-majonnäs och tomat på botten. Följt av burgaren och toppad med stekt silverlök och stekt bacon. Vid sidan om hade vi grillad majs och friterade rotfruktsstrips. Allting riktigt fräscht och genomtänkt innan det tillagas, då slipper man plocka fram den hemska "färdiga burgardressingen" eller ketchupen. 

Dijonmajonnäs:
  • 2 äggulor
  • 1 tsk vinäger
  • ca 2 dl rapsolja
  • 1 - 2 tsk dijonsenap
  • salt och peppar
Börja med att vispa ihop äggula och vinäger. Vispa sedan till en fast form då du ringlar ner lite rapsolja i taget. Smaksätt till sist med senap, salt och peppar efter ditt eget tycke. Klart! 


Det var det lilla jag hade att lätta från mitt hjärta idag. Ha det fint på er! / Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar