måndag 16 maj 2016

Kebab, mozzarella & grönmögelpizza


Det är inte ofta som jag luftar våran pizzasten, man förstår ju inte hur gott det är med pizza förens man sitter där och tar första tuggan. Det är ju obeskrivligt fint, men eftersom jag inte äter gluten och håller nere på kolhydrater så har jag inte för vana att äta pizza. När vi äter pizza så gör vi den med alternativ botten. Jag har gjort några olika sorter både här på bloggen och på jimpslchf där jag nu kan konstatera att botten i detta recept är den bästa. Den kräver att du förgräddar botten ett par minuter men annars så är det bara att göra som vanligt för att få den krispig och god. Fördelen med denna botten jämfört med klassisk är forutom att den är nyttigare och mer skonsam för dit blodsocker att den mättar riktigt bra och ger dig någonting annat än den klassiska pizzadegen, det kan vara trevligt att variera sina pizzaupplevelser! Nu hoppas jag att jag har sålt in mandelmjölspizza till dig, annars gör du såklart en klassisk pizzadeg och följer det övriga receptet.

Innan jag fortsätter och prata pizza så måste jag bara berätta att jag häromdagen fick hem en kallrökningsenhet som man kan köra i både grillen och röken. Tidigare har jag kallrökt i vanliga folietråg, men risken med det är att det inte är hundra procent driftsäkert. Nu kan man med lugn och ro dra igång en kallrök och sedan bara invänta det färdiga resultatet. Superkul tillagningsteknik som jag tidigare provat någon gång men iår verkligen ska gå in lite mer på djupet! Igår rökte jag olika sorters ostar under en riktig långkörare och jag tänkte ägna detta ett eget inlägg lite längre fram men vill du få lite smygtittar så har jag lagt ut en del bilder på Instagram & Facebook.


Kebab, mozzarella & grönmögelpizza 4 - 6 port (2 pizzor):
  • 8 dl mandelmjöl (mal ner sötmandel med mandelkvarn)
  • 2 dl kokosnötsmjöl
  • 3 ägg
  • 5 dl riven hårdost
  • 3 tsk fiberhusk
  • 3 tsk bakpulver
  • 3 dl vatten
  • ½ dl olivolja
  • 3 krm salt
Blanda en deg av alla indredienser och låt stå och vila 30+ minuter. Forma sedan två stycken pizzabottnar på ett bakplåtspapper av smeten. Förgrädda nu bottnarna på pizzastenen med bakplåtspappret kvar i ca 5 min i en het grill med ciruklär eller indirekt grillteknik. Tag sedan in botten igen...
  • 1 stor hackad schalottenlök
  • 1 hackad vitlöksklyfta
  • smör
  • 500 g krossade tomater
  • 2 tsk oreganokrydda
  • ett ständ vitvinsvinäger
  • 1 tsk konc kalvfond eller grönsaksfond
  • salt & peppar
Dags att göra tomatsås. Fräs hackad schalottenlök och vitlök i kastrull med smör tills löken mjuknat. Slå på krossade tomater, oregano, vinäger, fond och låt stå och koka ner till minst hälften. Den ska vara tjock i konsistensen när den är klart. Mixa gärna slät med stavmixer mot slutet samt smaka upp den med salt och peppar. Tomatsåsen rör du sedan ut över pizzabotten enligt konstens alla regler. 
  • 1 rödlök
  • 8 st färska champinjoner
  • 150 g grönmögelost
  •  2 st mozzarellaostar
  • 300 g stekt kebabkött
  • 6 - 8 dl riven hårdost
Garneringen då... Kom ihåg att detta är till två pizzor. Börja med att ringla över den rivna hårdosten. Garnera sedan pizzan med skivad rödlök, skivade champinjoner och stekt kebab. Sisst men inte minst toppar du mästerverket med skivad mozzarellaost och smular över grönmögelost innan du kör klart pizzan direkt på stenen i en så het grill som möjigt, ca 5 - 10 min. 


Denna gången var det faktiskt första gången som jag gräddade pizza på gasolgrillen. Jag har tidigare enbart kört på klotgrillen. Det vart precis lika gott som vanligt och det jag vill ha sagt med det är att gasol är underskattat! Jag som jobbar med att sälja bland annat grillar och tillbehör på mitt arbete till vardags stöter ständigt på denna fråga eller påstående att kolgrillat är det bästa eller tom det enda som gäller. Det är fel, fel, fel!

Enligt mig så när vi kommer till grillning så går det precis lika bra med gasol som kol. Fenomenet grillning sker på samma sätt med skillnaden att du har två olika värmekällor, dvs sättet som maten tillagas på sker på samma sätt och ger samma resultat. Att man sedan påstår att kolen ger smak till maten är en sanning med modifikation, för visst gör det kanske det men inte vid grillning utan snarare litegrann vid långkörare indirekt eller rökning. Vid sådanna fall kan man kompensera gasolgrillningen/rökningen med rökprodukter som rökspån och rökflis, som man oftast ändå använder i kolgrillar. Så mitt svar på frågan vad man bör ha för grill om man har som ambition att bli en bra grillare och enbart inneha en grill, köp en gasolgrill!

Nu är det säkert många som skakar på huvudet, en grillbloggare som rekommenderar gasol framför kolgrill. Jag står för det till hundra procent av den enkla anledningen till att det var så jag kom in i min passion samt många timmars grubblande och människomöten i jobbet. Vad har jag för argument då? Jo min teori är att många som innehar en kolgrill och inte är entusiast ser det som en belastning att tända grillen om det inte är strålande sol, helg och med två öl innanför västen. Så kan det också vara för en gasolgrillare men tröskeln sänks då den är snabb att tända, enkel att reglera tempen på och grillen har oftast generösa avlastningsytor och design på själva grillen som gör den enkel att grilla på. Det gör att du upplever grillning som smidig, snabb och enkel istället för bökig, slutresultatet sedan vet ju alla att grillat är alltid godast! Du ökar med andra ord både ditt intresse och din kunskap med åren och sedan är du mogen att utöka med en kolgrill. Steg tre sedan är ju såklart en rök om du tycker att grillning och bbq börjar bli en passion!

Jag har ju en gasolgrill och ett flertal kolgrillar och rökar, men jag skulle nog kunna påstå att jag mer än hälften av mina grillningar gör det på gasolgrillen, just för att jag vardagsgrillar så ofta. Den är enkel, snabb och smidig att bränna eld i på vardgseftermiddagar och fullspäckade helger. Så återigen! Nu slår vi hål på myten om gasol/kol och pratar istället om fenomenet grillning!

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar