söndag 8 maj 2016

Lamkotletter & lite annat smått och gott


Vilken härlig helg det har varit! Jag tror dem flesta har haft lika bra väder som vi haft här hemma och äntligen lite värme i luften. Vi har varit ute och fått en hel del gjort i solskenet, bland annat fyllt upp vedförådet inför kommande vinter, rensat och donat i trädgården samt grillat förståss! Vi har bland annat grillat flankstek och hel kyckling. Men i detta inlägget tänkte jag presentera en rätt från tidigare i veckan då vi grillade lammkotletter, fylld portabellosvamp och lite annat smått och gott!

Grillarna tänds upp i stort sett varje dag nu på våren när grilltörsten är som allra störst. Då är det perfekt att inneha både kol och gasolgrill att variera mellan och ibland kör man också båda samtidigt för att optimera matlagningen. Fördelen med gasol är att dem snabbt kommer igång för användning en vardagskväll medans kolgrillens charm och känsla kommer väl till pass när man har lite extra tid på sig. Så har ni enbart en grill där hemma så tycker jag att det är läge för er att införskaffa en till, då av den motsatta sorten så att du innehar en av varje. Resultatet blir att du utvecklas som grillare och framförallt grillar god mat lite oftare...


Fylld portabello har vi gjort några gånger tidigare och det är så fantastiskt gott! Jag gillar verkligen den här svampen som är fast och smakrik. Den passar också utmärkt att fylla med ost, stuvning eller vad man nu kan komma på. Dagens portabello gjorde jag såhär...

Fylld portabello 4 - 6 port som tillbehör:

  • 6 st stora portabellosvampar
  • 400 g färskost smaksatt med vitlök & örter
  1. Tänd grillen med indirekt grillteknik, alt 50/50 om du ska grilla annat på samma grill. Tempraturen i grillen bör ligga kring 180 - 200 grader. 
  2. Plocka ur stjälen ur svamparna, samt gröp ur dem en aning. Fyll sedan med färskosten och sedan är dem klara för grillning.
  3. Grilla nu indirekt i 20 - 30 min. Svampen är klar när den fått fin färg och osten fått en härligt gratinerad yta. 



Jag pratade ju litegrann om grillar tidigare, då att jag tyckte man bör ha både en kol och en gasolgrill för att optimera sin grillning. Men alla har kanske inte det intresset av att grilla på vardagar och skulle jag själv välja en grill att rekommendera både till entusiaster och nybörjare så blir det en Weber klotgrill. Gärna då en av premium-modell och gärna av storleken 57. Webers klotgrill är enkel, håller bra kvalitet och den är genomtänkt med massa smarta lösningar i galler, ventiler osv. Den är gjord för att grilla med dem olika grillteknikerna och du har en uppsjö med roliga tillbehör som passar grillen.

Jag har haft min Weberkettle premium 57 i några år nu och den tuffar och går utan några skavanker eller övriga problem. Så är det enbart en grill du är ute efter så är det denna!


Grillade lammkoltletter:

  • Lammkotletter
  • 1 tsk salt
  • ½ tsk peppar
  • Färsk timjan
  • Färsk rosmarin
  • 2 dl rött vin
Salta och peppra runt om och masera in kryddorna. Finhacka sedan valfri mängd timjan och rosmarin, gnid även in dessa. Häll sedan över rödvinet och låt nu ligga och dra i en timme. Grilla sedan lammet på direktvärme med 200 grader i grillen tills lammet nått en innertemp på 50 - 55 grader. ca 3 min på varje sida. Låt sedan köttet vila i folie 15 min innan servering. 



Till detta goda lamm, tomaterna och dem goda svamparna så kände jag för att servera en god tzatziki. Ofta till grillat så server man tunga och kryddiga såser, men likaofta den här sortens röror som bryter av det så smakrika grillade köttet. Alla har ju en relation till tzatziki men jag tror inte det är så vanligt att alla gör den hemma själv, men det tycker jag verkligen att man ska göra av två anledningar. Först och främst för att det är gott och sedan för att det är enkelt att göra! Följ receptet nedan så ser ni hur simpelt det är...

Tzatziki:

  • ½ normalstor gurka
  • 2 tsk salt
  • 1 stor vitlöksklyfta
  • 1 dl creme fraiche
  • 2 dl turkisk yoghurt
  • 2 msk färsk hackad timjan
Börja med att riva gurkan med rivjärn, lägg den rivna gurkan i ett durkslag och salta. Låt ligga och dra i 15 min innan du tar upp och klämmer ur all vätska du kan ur gurkan, lägg i en skål. Rör nu ner resten av ingredienserna och servera. Superenkelt och supergott!



Ni ser att jag också grillade kycklingfilé och serverade till denna rätt men jag har lagt ut recept på kyckling nyligen så jag besparar er det den här gången. Jag brukar ju säga att gott + gott = gott och det stämmer verkligen in på denna rätt. Det ser kanske inte så "gourmet" ut på bilden ovan men så är grillning. Det är rufft och vällagat. Många höga och låga smaker som möts på tallriken där det kryddiga och möra kötten, den feta ost/portabellon, den syrliga tomaten och svalkande tzatzikin möts på samma tallrik. Jag skulle säga att det är just portabellon som gör hela rätten, utan den så hade det kräfts något i stil med dem klassiska tillbehören som vi alla vet vilka dem är och jag kan i ärlighetens namn tycka att det är skönt att slippa dem ibland...

Det var faktiskt allt jag hade att dela med mig av idag. Hoppas du blir lite inspirerad till att testa portabello som tillbehör eller varför inte röra ihop din egen tzatziki till nästa grillning. Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar