torsdag 17 juli 2014

Biff är underskattat på grillen!


Jag läste nyligen någonstans att man inte ska grilla biff och det måste vara det dummaste jag hört i modern tid. Jag tror jag läste det i "dt" där dem rekommenderade panna för det bästa resultatet. Helt fel!

Jag håller med om att biff och annat nötkött gör sig bra i panna men såklart gör den sig ännu bätrre på grillen. Tror man något annat så beror det nog enbart på okunskap. Det är ju i prinsip samma tillagningssätt i panna och på grill med skillnaden att på grillen får du en extra dimmension i form av kålröken, det förångade köttsaften som fräser till i kolet och den heta luften som finns i grillen med locket på.

Biff hamnar också ofta i skugga av Entrecote när det kommer till grillning och det tycker jag faktiskt också är lite fel. Jag älskar att grilla entrecote men om jag får välja mellan en bra biff och en bra entrecote så är det nog dött lopp med en aningen fördel för biffen faktiskt. Jag tycker biffens köttsaft är godare än entrecotens medans entrecotens fett gör entrecoten god.


Men det kräver såklart att du grillar biffen på rätt sätt och är nogrann så du inte överkör den. Jag gillar köttet rare - midrare dvs köttet ska vara rött men inte blodigt, precis på gränsen mellan rått och tillagat... Men jag vet felet som dem flesta gör när dem grillar biff eller annat kött, det är att man har för brottom mellan tillagning och servering. Lika viktigt som det är att grilla köttet perfekt är det att låta köttet vila perfekt. Hur grillar jag min biff medium-rare då? jo såhär...

  • Lägg på skivorna på en het grill, gärna 250 grader. Skivorna ska vara ca 2,5 cm tjocka, sen kör vi med tidtagarur. Grilla 45 sek och vrid sedan biffen ett kvarts varv för grillrändernas skull och grilla ytterligare 45 sek. Vänd på köttet och gör samma procedur på andra sidan, sedan är det klart! Det här var instruktioner för en medium-rare grillad biff och jag grillar den aldrig fastare men vill du göra det så lägg till några sekunder på varje moment och hitta just din stekgrad.


  • När du grillat biffen så måste den få vila i ett foliepaket i rumstempratur 10 - 15 min innan servering så att köttsafterna hinner tempraturutjämna och sätta sig i köttet. Serverar du direkt så rinner safterna ut och köttet kan upplevas som blodigt.



  • Lika vitkigt som vilan och tillagningen är också förberedelserna! Köttet ska vara rumstempererat när det börjar grillas. Saltat och pepprat för den delen också. Är det kylskåpskallt så kan jag garantera att du får problem med att grilla den perfekt. Är den rumstempererad så är halva stektiden redan gjord och du slipper stressa köttet...



  • Sedan kommer vi till själva grillen också. Den måste såklart vara prepparerad för en biffgrillning och grillen ska vara het! Ju hetare desto bättre, gärna 250 - 300 grader om det går. Använd grillbriketter och du kan skippa kokosbriketter eller andra långbrinnande denna gång, ta istället vanliga lövträdsbriketter som brinner snabbt och blir varma. När du fått en kanonglöd så kan du som jag brukar göra ibland lägga en eller två vedträn ovanpå brikettbädden och låta dem brinna en stund. Då lovar jag att du har en grill som är kanonhet! 
Där har ni facit till nästa biffgrillning så lycka till :) /Jimps

2 kommentarer:

  1. mmm en fin bit ryggbiff är aldrig fel :p
    Finfina tips som vi ska komma ihåg :)

    SvaraRadera
  2. Bra info. tack ! Skall dra igång grillen i morgon !

    SvaraRadera