söndag 16 mars 2014

Först ut bland våra grillar!


Den ser inte mycket ut för världen, gammal och väl använd. Jag har i flera år tänkt köpa någon fin picnicgrill från Weber i slutet av säsongerna när dem varit på rea. Men varje gång har jag dragit mig, kanske har vi en speciell relation plåtlådan och jag :)

Det är inte bara en picnicgrill utan även våran första grill som vi köpte tillsammans Camilla och jag när vi för ca 9 år sedan flyttade ihop i våran första lägenhet. Då brukade vi sitta ute tillsammans bara hon och jag i parken bakom lägenhetshusen och grilla tillsammans, kalla vårdagar som fina sommarkvällar. Sedan har den bara hängt med på semestrar och utflykter året om. Det är en fin gammal vän som man inte byter ut i första taget.

Grillning med lock.
 
Grillen är köpt på Ica Maxi och den finns faktiskt fortfarande kvar i sortimentet. Jag rekommenderar den fortfarande för den är faktiskt jäkligt bra.
 
Direkt grillning: Dels kan du grilla med direkt grillning och då använda dig av både botten och locket som två individuella grillzoner. Båda med brikettgaller i botten samt luftventiler på båda sidorna för att syresätta briketterna, undvik kol för det rinner igenom brikettgallret och minskar då lyftgenomströmningen.
 
Grillning med lock: Grillning med lock går såklart också bra men då halveras grillytan då du bara använder bottenlådan som värmekälla. Kör även här med briketter och inte kol. Du kan också indirekt grilla dvs lägga merparten av kolen på ena sidan av grillen och köttet på andra för att det skall få gå längre på grillen och steks då mörare utan att brännas vid.
 
Direkt grillning då utan lock.
Så för att summera så tycker jag att en picnicgrill verkligen är något man borde införskaffa för att förhöja ytflykterna. Det kan vara lite bökigt att hålla på med ibland men det tycker iaf jag att det är värt!
 
Nästa grill ut är en gasolgrill som jag har tagit död på och då kommer jag till lite nyttiga tankar och tips på hur man ska välja rätt grill, underhålla grillen och framförallt undvika att köpa en dålig grill. Ha det fint! /Jimps


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar