måndag 17 mars 2014

Skivad fläskkarre ska grillas!


Det var inte direkt grillväder ute idag. Nysnö, isvindar och rått. Men vad gör man när det ska tillagas skivad och marinerad fläskkarre, det är inte värdigt att laga till den på spisen! Vissa saker tummar man inte på, inte jag iaf så fläsket fick hamna på grillen trots att jag frös. Det som inte dödar, det härdar ni vet...

Köttet är en tunnt skivad karre från "Lammet & grisen", finns även som Lammrostbiff och är du nyfiken på den varianten så klicka här för att komma till ett tidigare fint inlägg!

Hur grillade jag köttet då undrar ni? Karre grillar jag alltid på samma sätt oavsett om det är tunna, tjocka eller hel bit. Grilltiderna varierar dock beroende på tjocklek och form. Jag gör såhär att jag grillar med den så kallade 50/50 metoden. Först grillar du köttet över kolbädden för att få en yta och sedan grillar du klart köttet på indirekt värme för att grilla eller röka klart köttet till önskad innertemp. Innertempraturen ska ligga mellan 68 - 75 grader vid servering. Jag grillar ofta fläsk och jag använder sällan termometer när jag grillar fläsket utan i dem flesta fall är det lika effektivt att känna med fingrarna på dess konsistens när köttet är bra. Det kan vara svårt att lita på en termometer i en tunn skiva så ett tips från mig är att klämma och känna på köttet under grillningarna för att lära dig dess konsistens vid olika stekgrader, det är så man blir en grillmästare!

  • Tankar kring 50/50 metoden: En metod som jag oftast använder på min klotgrill för övrigt, den metoden är enligt mig den bästa oavsett vad du grillar. Tanken med 50/50 metoden är att du fixerar värmekällan till halva grillen och låter den andra halvan enbart värmas upp av indirekt värme. Det finns brikettavskiljare som tillbehör i bättre grillar för att enkelt kunna fixera kolbädden. Det innebär att tempraturen på den varma sidan i en maxad grill kan ligga på ca 250 - 400 grader på grillgallret och ca hälften av den värmen på andra sidan där du inte har kol under gallret. Det bästa av två världar alltså, du kan både chocka och vila ditt kött, fisk, grönsaker eller vad du nu önskar och labborera fram just din smak och konsistens utan att riskera att bränna sönder råvarorna med en fullpreppad grill. Det går såklart lika bra med en gasolgrill, reglera då enkelt med brännarna för att skapa zoner!

Jag grillade inte bara kött utan det vart såklart en del grönsaker också! Det i form av hela rödlökar, champinjoner, tomater som jag toppade med prästost och avocadohalvor. Alla grönsakerna grillas på direkt värme ända tills dem är klara med ett undantag och det är tomaterna. Grilla på tomaterna tills dem fått fin grillyta och lägg sedan över dem på indirekt värme och toppa med osten. Låt dem gratineras tills dem ser fina ut, servera och njut!

Jag använder oftast ingen sliskig grillsås till grönsakerna utan antingen grillar jag dem naturell, gör en egen grillsås utan socker eller ev. pensla på lite chilisås under grillningen. Jag tror inte på det där att man måste dundra på socker på all mat bara för att den grillas och det säger jag inte bara för att jag äter lchf :) Maten ska smaka mat och inte bara grillsås, man tröttnar ganska fort på att grilla om allt ska smaka likadant. Så mitt tips till er blir att skippa grilloljan/grillsåsen som finns i butikerna och gör istället en egen om så önskas för personlig touch och variation.

 
Så här såg tallriken ut och som ni ser har jag inga stora kolhydrater på och det gör absolut ingenting då grönsakerna är så saftiga och goda. Avocadon blir dessutom oerhört krämig och god när den grillas, kan få en näst intill pur'eliknande konsistens. Bearnaisesåsen är för dagen en färdigköpt variant.
 
 
Dagen till ära så skämde jag bort grillen med en ny dropplåt. Dropplåt är ett bra tips när man grillar med 50/50. Du lägger helt enkelt en dropplåt under grillgallret på den sidan där du inte har kolbädden. Där droppar då fett och annat ner och samlas istället för att det droppar ner i botten av grillen och tar eld, du slipper då flammbildning vilket kan bränna maten i onödan!

Där har ni lite tankar och ideer kring hur jag och min klotgrill grillar fläskkarre. Fläskkarre för övrigt bland det godaste grillköttet! Ha nu en skön kväll och en god natt. /Jimps

1 kommentar: