tisdag 29 april 2014

Tisdag

 
God kväll och hoppas allt är bra med er, själv är det kanon och jag har en skön känsla i kroppen efter att ha varit ute på löpträning i skogen med ett gäng kollegor. Vi har börjat träna varje tisdag tillsammans och har hjälp av en tränare som peppar och lär oss massa roliga, jobbiga och inspirerande övningar man kör i skogen.
 
Efter träningen idag vart det faktiskt ingen matlagning, tiden vart knapp så vi käkade faktiskt kebabsallad till middag och det får funka ibland. Men jag tänkte dela med mig av lite bilder från förra veckan faktiskt då vi grillade både kyckling, korv och kött. Det är inga revolutionerande maträtter i sig utan bara lite inspirerande bilder att vila ögonen på.
 

Jag tycker det är ganska härligt att servera alltsammans på ett stort serveringsfat och sedan får alla plocka lite det dem själv vill ha på tallriken. Här har jag en blandad sallad i botten som toppats med en hemmagjord vinägrett. Sedan slänger jag allt det grillade ovanpå och serverar direkt. Det grillade består av halverad kycklingfilé toppad med bacon och cheddarost, majskolvar, lök, citron och svamp.

Vinägrett:
  • 1 dl olivolja
  • 2 msk vinäger
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • ev. 1 msk kapris
  • 2 tsk finhackad persilja
  • en skvätt citronsaft
  • salt & peppar
Blanda helt enkelt ihop alla ingredienserna och smaka av den så den passar just dig. Blanda sedan ner vinägretten i sallad och låt dra en stund innan servering.

Ett annat enkelt tips som jag brukar göra om jag har en vanlig "tråkig" sallad som jag ska äta på studs är att snabbt ringla över lite vinäger, olivolja eller båda två. Piffar verkligen upp direkt!

Grilltips kycklingfilé med garnering:
  • Kycklingfiléerna halverar jag ibland för att dem inte ska bli för mastiga, behöva ligga för länge på grillen och lätthanterliga när man på det här viset toppar dem med garnering. Jag grillar dem sedan på direkt värme först för att sedan grilla klart dem indirekt. Har du gott om tid och vill ha dem extra möra kan du gott och väl enbart köra dem indirekt. Innertemp skall vid servering vara 68 grader.


Jag använder mig av 50/50 metoden. Medans kycklingen ligger och myser på indirekt så grillas grönsakerna på direkt mot slutet av grillningen för att allt skall vara klart för servering samtidigt! Locket är såklart alltid på under grillningen och enbart av vid arbete med maten :)


Sen kommer man ju aldrig ifrån den obligatoriska köttbiten! Här grillad biff och jag måste faktiskt få skryta med att säga att jag är förbannat duktig på att grilla till gott nötkött efter många års träning. Jag har många gånger både kört över och under köttet men nuförtiden blir det nästan alltid bra. Nu vill ni såklart att jag ska ge er det smartaste och mest revolutionerande rådet någonsin men det finns inte... Man måste helt enkelt praktisera fram sitt goda kött och lära sig av sina misstag och framgångar.

Men vill ni ha lite tips på hur jag brukar göra när jag grillar mina biffar så klicka in här!


Sist men inte minst så kommer korven, min älskade korv som som finns i så många former och smaker så hälften skulle räcka. Men det är väl såklart av en anledning, just för att den är så jäkla god! Min sambo Camilla skickade mig ett sms på jobbet och undrade om jag hade något matförslag som hon kunde laga efter jobbet när tiden var knapp. Då skrev jag tillbaka "Grilla några korvar, gör en ostsås på ostarna som är kvar från helgen och koka lite enkla grönsaker till det". Korv, broccoli och ostsås! Det är så jäkla gott så bara det är anledning till att längtra hem efter en arbetsdag!

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar