söndag 4 maj 2014

Grillat från helgen


Helgen börjar lida mot sitt slut och grillen har fått jobba litegrann som vanligt. Det har grillats både lax och den klassiska karrén som man aldrig får nog av! Den här gången grillade jag karrén enbart på indirekt utan att direktgrilla den först. Tanken var att köra en "reverse" dvs indirekt grilla först för att direktgrilla det innan servering men köttet vart så fint endast på indirekt så den fick gå klart där istället och resultatet blev ljuvligt! Det tar lite längre tid att enbart köra på indirekt men har du tiden så är det att rekommendera för det blir mörare!


Till fläskkarrén så gjorde jag en Rosépepparsås. Jag tänkte göra en Grönpepparsås men grönpepparn var slut i skafferiet så det fick bli en Rosépepparsås istället och det är ingen jättejobbig kompromiss för den är exakt lika god. Såhär gjorde jag min Rosépepparsås för dagen..

Rosépepparsås:
  • 2 msk torkad rosepeppar
  • 2 st schalottenlökar
  • 1 msk whiskey
  • 1 tsk grovkornig senap
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 dl vatten
  • 1 msk kalvfond
  • ½ - 1 dl philadelphiaost
  • salt & peppar
  • smör
Börja med att mortla pepparn och hacka löken. Fräs sedan lök och peppar i en kastrull med smör i botten. När löken mjuknat så slår du på whiskey och låter det fräsa till en aning innan du även slår på senap, grädde, vatten, fond och philadelphiaost. Låt såsen nu stå och puttra i minst 20 min. Mot slutet smakar du av med salt och peppar tills du hittar en fin balans. Klart att servera!
 

Jo det har ju grillats lax också. Jag grillade laxen på planka för att ge den lite röksmak och för att det är praktiskt att grilla den på planka, man slipper då riskera att den bränner fast i gallret..
  • Laxen röks på grillen och det betyder att jag kör brikettuppläggning enligt 50/50 metoden. Laxen läggs på planka och placeras så långt från briketterna som möjligt. Tempraturen i grillen under rökning skall ligga mellan 100 - 150 grader. Själva laxens innertemp ska komma upp i ca 50 grader, plocka då av den och täck med folie så den långsamt får värmeutjämna innan servering.


Lax är ju väldigt gott att äta precis som den är men dagen till ära så valde jag att fylla mina laxfiléer med en härlig parmesanröra. Så här gör du fylld laxfilé!

Laxfilé fylld 4 port:
  • 4 st laxfiléer
  • 50 - 100 g riven parmesan
  • 100 g färskost med smak av peppar
  • ½ dl creme fraiche
  • ½ tsk citronsaft
  • 2 tsk finhackad persilja
  • salt & peppar
Busenkelt, blanda helt enkelt ihop alla ingredienserna tills du hittar en bra konsistens och smak. Skär sedan ett djupt snitt i varje filé och fyll filéerna med ostfyllningen. Toppa eventuellt varje filé med lite riven parmesan innan dem går på grillen. Grilla dem sedan enligt instruktionerna ovan. Klart!


Här är laxen färdigrökt och påväg in i foliépaket där den får vila tills servering. Folié är en grillares bästa vän och det är hård åtgång på den varan här hemma såhär års :)


Jag ska dela med mig av ett lite tips också innan jag avrundar och det är att ni ska våga grilla mer ost! Man grillar i regel halloumi men där tar det stop. Testa gärna att grilla feta, brie, manchego eller annan delikatessost för det är helt underbart! På bilden ser ni att jag grillat brieost och den grillar jag ett par minuter på varje sida direkt över brikettbädden för att få fina grillränder. Var på er vakt bara så ni inte grillar den för länge så den kollapsar.

Varför grilla brie då? Jo för att när du hettar upp osten så blir den varm, krämig och söt. Du plockar fram helt andra smaker ur osten när du hettar upp den. Passar bra till huvudrätten eller varför inte ringla över lite honung och hackade hasselnötter och servera den som efterrätt. Bon apetit! /jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar