onsdag 9 juli 2014

Återigen, inget slår rökta räkor!


Vilken dag det har varit idag! Jag har varit ledig och det har varit en underbar sommardag. Jag startade dagen i ganska lugnt tempo och tog tag i lite hemmasysslor, sedan stack jag ut på ett par ärenden och efter det så var jag bara tvungen att ge mig ut i vädret!

Jag snörade på mig pjäxorna och tog rullskidorna hem till mossan som har varit borta i Danmark med familjen i en vecka. Vi satt länge och pratade i den varma skuggen på deras altan. Sedan snörade jag åter på mig pjäxorna och tog en lite längre omväg hem på skidorna.


Varm och trött i kroppen efter ett par mil på skidorna så fattades ju bara en sak för att kröna denna dagen och det var ju såklart att få känna doften av en kolgrill som börjar komma igång! Jag preppade lite räkor för rökning och tände upp grillen, sedan satt jag mig i en solstol i solen och väntade tills kolen blev perfekt.

Sedan startar själva matlagningen. Då står jag mest och justerar alla reglagen på grillen och pyttsar in rökflis och ruskar bort aska från briketterna om vartannat, allt för att just dem här rökta räkorna ska bräcka dem förra...

Det är lite så man tänker när man har matlagning som passion. Jag gör nästan aldrig samma recept två gånger utan man ändrar lite här och lite där varje gång för att få hjärnan att jobba fram den godaste rätten just där och då.


Jag vet inte exakt men jag tror att denna räkrökning blev den godaste hittills men jag blir alltid alldeles till mig när jag äter något gott så jag vet inte säkert, men jag tror det :)

Jag rökte dem lite längre än vanligt faktiskt och hällde också räk/vin/olivolje-spadet som räkorna toppats med över kolbädden under rökningen, kanske var det den actionen som gjorde det där lilla extra...

För det vart verkligen det där lilla extra, dem doftade helt magiskt! Jag hade tänkt äta dem själv och spara en del till Camilla som jobbar kväll, men det drog ut på tiden och med en timme kvar innan hon skulle komma hem så bestämde jag mig för att invänta henne. Gentlemannamässigt, ja vet... men inte direkt sunt! Det var åtta timmar sedan lunch och 2,2 mil på rullskidorna. Det doftade så jävla gott i huset där räkorna bara låg och myste och väntade på att bli uppätna, det var utan att överdriva den godaste doften som passerat min näsa på väldigt länge om någonsin. När Camilla kom hem en timme senare så hade jag näst intill börjat klättra i gardinerna i min räkabstinens och jag satt i givakt när hon titta in genom dörren!


Räkor är ingen konst att röka. Det viktigaste att tänka på är att inte ha för hög tempratur i grillen och inte grilla räkorna direkt. Använd rökflis för att sätta prägel på räkorna, gärna ett milt rökflis så som äpple, pecan eller som mitt val idag finstrimlat alspån.

Rökta räkor:

  • Tinade eller halvt tinade räkor
  • olivolja
  • vitt vin
  • chilipeppar
  1. Lägg räkorna i en folieform eller på ett folieark. Ringla över olivolja och vitt vin. Finhacka chilipepparn och ringla även över den. Sedan är det dags för själva rökningen och då gör du såhär...
  2. Värm upp väldigt få briketter i grillen så tempraturen hamnar väldigt lågt. Hur många är svårt att säga för det varierar såklart mellan olika grillar men ungefär 1/4 av en normalgrillning. Tempraturen i grillen bör ligga mellan 100 - 130 grader och skall hålla sig 30 - 40 min. (Se bilden nedan). 
  3. Då är det dags för själva rökningen av räkorna. Lägg dem på kalla sidan och rök dem då mellan 20 - 40 + min efter tycke och smak. Pyttsa in rökflis med jämna mellanrum och du kan ta i för den mesta smaken sätter sig i skalet och tillfredställer mest luktsinnet. Gör gärna också som jag och häll över olja/vin spadet över glöden vid ett par tillfällen för att få dessa härliga smaker förångade i grillen och trängas in i räkorna! 
Sedan är det klart! Det finns inget rätt och fel utan du avgör själv när du tycker dem är bra. Lätt, medel, eller välrökta är såklart en smaksak. Men provsmaka dig fram, börja efter 20 min och testa var tionde minut så lär du dig vad just du gillar. Ingen smaklök är den andra lik och det är det som gör matlagning så unik!  



Där har ni något att imponera med som förrätt, aptitretare, tillbehör vid tapas osv. Grymt gott, ja nästan oslagbart gott! Jag hoppas ni verkligen testar detta för det är verkligen en av mina riktiga favoriter! :)

Ha det fint! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar