onsdag 27 augusti 2014

Grillade flälskkotletter


Jo fläskkotletter går alldeles utmärkt att grilla. Såklart det gör tänker ni men varför jag säger så är ju för att kotletter har ju lite dåligt rykte och såklart ligger det nått bakom det. Det är ju inte det fläskkött som har ansetts som det möraste direkt och hur många gånger har man inte ätit kotletter som påminner om skosulor?

Men det går faktiskt att få tag på bra kotletter nuförtiden som är saftiga och lämpar sig bra på grillen. Problemet med kotletter är ju att det innehåller så lite fett plus att det är väldigt kompakt. Därför brukar jag undvika just detta kött men vi testade faktiskt att köpa en fin bit från Svensk rapsgris.

Så nu kan jag bocka av kotletter från min lista av fläskkött som inte ska grillas. Kvar på denna lista då undrar ni? Jo det finns faktiskt en detalj som jag avskyr! Jag har grillat denna detalj många gånger och köpt den i alla prisklasser för att försöka slå hål på min fördom. Senast köpte jag en fin bit även den från Svensk rapsgris men jag klarar inte av att äta det. Det är inte gott helt enkelt, det är heller inte mört och sedan brukar den ha en bismak som jag inte klarar av, någon slags metallisk känsla?! Jag pratar om ytterfilé!

Jag kan också tilläga att jag ätit ytterfilé från andra djur också så som nöt, lamm, kalv osv och jag tycker att min röda tråd med bismak även följer med här så nej tack till ytterfilé för mig!


Smaken av rapsgriskotletterna som håller hög klass tycker jag faktiskt påminner en hel del om fläskfilé eftersom dem innehåller en jättegod och väl tilltagen köttsaft vilket lyfter köttet som annars har en brist i fett.


Hur grillade jag då dessa kotletter? Jo jag uppfann inte hjulet direkt utan jag tänkte lite såhär...

  • Lägg upp grillen i en 50/50 teknik med ca 150 - 180 grader i grillen. Grilla på kotletterna på direkt värme en aning på båda sidorna för att skapa en grillyta och täppa till porerna för att köttsaften ska kapslas in. Lägg sedan över kotletterna på kalla sidan och låt dem gå där tills dem är klara med en kärntemp på 68 grader. Medans dem ligger på kalla sidan så kan du pensla dem med glaze, marinad, vin eller vad du vill för att sätta lite extra smak på ytan. 
Under tiden som köttet går klart vilket tar upp emot en timme så kan du grilla dina övriga tillbehör på den varma sidan av grillen. 



Här ligger kotletterna och vilar sig rumsvarma innan grillningen vilket är en lika viktig process som själva grillningen, kom ihåg det tillsammans med vilan efter grillningen. Sedan brukar jag också alltid gnida in mitt kött med lämpliga kryddor innan det grillas så att det verkligen kommer med i köttet.

Jag är också alltid väldigt sparsam med färdiga kryddblandningar, färdiga marinader, glazer osv vilket jag tycker "svenne-banan smaksätter" köttet och får allt kött att smaka likadant...


Det här är verkligen en vacker syn, ha nu en bra kväll! /Jimps

1 kommentar:

  1. Jag trodde att fläskytterfilé är en utskuren fläskkotlett fast ytterfilén är "marinerad" och fylld med vatten. Dessutom har de putsat bort fettkappan. Och att bismaken du känner är just den insprutade marinaden/vattnet. Eller har jag fel?
    Eva
    Ps kan rekommendera det här receptet om inspirationen tryter http://alltommat.se/recept/tomat-och-whiskymarinerad-benfri-kotlettrad/

    SvaraRadera