tisdag 26 augusti 2014

Flankstek


Flankstek är en nötdetalj som växer sig mer och mer populär allt eftersom grill och bbq kulturen växer i vårat avlånga land! Det kräver litegrann av den som grillar den speciellt om du inte gjort det tidigare.

Flanksteken är en stor platt skiva ca en tum tjock och brukar kunna ligga på drygt ett kilo. Den innehåller i stort sett inget fett alls vilket gör den som sagt en aning känslig vid grillning då köttet är en aning segare än tex biff och andra finare detaljer. Det man med andra ord ska passa sig för är att grilla över den för då kan köttet bli väldigt tuggigt. Men man kan heller inte grilla den på samma sätt som tex en biffskiva eller liknande för då kommer den bli underkörd. Den kräver med andra ord lite fingertopskänsla.

Perfekt grillat så är flanksteken minst lika god som dem finaste nötdetaljerna men som sagt så kräver det sin grillare.


Till flanksteken så åt vi ugnsrostad sötpotatis, grillad majs och snabbslagen bearnaisesås. Enkelt och gott!


Hur grillade jag då denna nötdetalj? Jo jag tänkte litegrann såhär...

Den är fettfri, ganska tjock och stor detalj av nöt som jag vill grilla hel för att sedan skära upp den innan servering för att få ett mört serveringsresultat. Jag vill grilla den rare - mediumrare och därför grillar jag den på hög direktvärme. Sedan kommer vi till grilltiden och det är ju såklart det svåraste men här får man gå på känsla.

  • Jag hade en tempratur i grillen på va 250 grader i locket och grillade som sagt köttet på direktvärme, ca 3 min på varje sida. Efter grillningen så låter jag köttet vila i ett foliepaket i 15 min innan jag skär upp köttet för servering. 



Det var första gången jag grillade en hel flankstek och blev riktigt förtjust. Jag kommer definitivt göra det fler gånger och råder dig att också testa denna fina grilldetalj!

Högsäsongen för grillning börjar nu lida mot sitt slut men jag hoppas såklart att ni fortsätter att grilla även under hösten och varför inte på vintern också :) Jag grillar faktiskt året om, även om det av naturliga skäl inte blir jätteofta under vintern så händer det. För det är faktiskt inte så dumt att gå ut påklädd med en pilsner och grilla gott trots att snön ligger på marken. Det är ju alltid varmt intill grillen dessutom...

Ha nu en bra kväll gott folk! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar