lördag 23 augusti 2014

Varmrökt kräftmarinerad lax


Nu är det ju kräfttider men vi har fortfarande inte ätit kräftor än, vi burkar vara snabba på det annars men hittills har inte tiden funnits. Men snart så hoppas jag att det är dags! Även om vi inte ätit kräftor iår så har vi ändå fått lite utav dessa smaker fast i form av lax istället. För ett par år sedan så åt vi en kräftmarinerad/rökt lax från västkusten som var magiskt god och med dem smakerna i bakhuvudet så försökte vi oss på en snarlik variant hemma på webern när vi näntade gäster för ett tag sedan.

Resultatet blev inte riktigt likt den rökta västkustlaxen men ändå lika god! Mjäll och fin fisk med mycket goda smaker som höjer upp laxen till skyarna. Alla blev mätta och belåtna på denna rätt som krävde mycket omsårg i sin tillagning...


Som ni ser så är det inte bara kräftspadet som ger smak till denna fina laxsida utan också chili och whiskyädelost. Denna ädelost är faktiskt ganska mild men ändå med whiskykaraktär och passar därför bra till rökt fisk.


Och här kommer själva receptet på denna magnifika rätt...

Kräftrökt laxsida 6 port:

  • 1 st laxsida 1 - 1,5 kg
  • 1 st röd chili
  • 200 g whiskeyädelost
  • salt & peppar
  • 1 flaska porteröl
  • 1,5 liter vatten
  • 5 kvistar krondill
  • 1 gul lök
  • 3 msk salt
  1. Börja med att koka ihop spadet genom att koka upp porter, vatten, krondill, salt och lök i en kastrull på spisen eller på grillen. Låt sedan puttra 20 - 30 min innan du plocka av kastrullen.
  2. Lätt sedan laxsidan på ett folieark och krydda med salt och peppar. Hacka upp en chili och strö över laxen.
  3. Preppa grillen enligt 50/50 metoden där tempraturen i grillen bör ligga mellan 80 - 120 grader. 
  4. Lägg laxen på den kalla sidan och rök den tills innetempraturen landar på 55 grader. Det tar mellan 2 - 4 timmar beroende på temp i grillen.
  5. Under rökningen så späder du kräftspad över fisken och över kolbädden. Gör gärna som jag också och lägg ner lite alspån i själva spadet som ger lite extra röksmak då det förbränns på kolbädden. 
  6. Sista 20 min så lägger du på lite ädelost på laxen som hinner smälta ut innan servering. Klart! 
Till denna goda lax så förkokade jag fänkål som sedan grillades på innan servering. Jag grillade även lök, sparris och citron som passar ypperligt till lax. Sedan vill man ju gärna ha en sås eller röra till denna rätt och då gick jag på ett gammalt säkert kort, nämligen en romsås. 

Romsåsen är så enkelt att göra så det krävs inte ens ett recept! Du tar helt enkelt två burkar stenbitsrom, 3 dl creme fraiche och smaksätter sedan med majonäs, citronsaft, dill, salt och peppar tills du hittar din smak. Därför finns det absolut ingen anledning till att ens komma på tanken att köpa en färdig romsås i affären när du ska äta fisk. Så enkelt att göra själv, den blir godare och du slipper få i dig massa onödigt socker och andra tillsattser! 



Det här är en rätt som jag som sagt gjorde för ett tag sedan då vi väntade gäster och jag går verkligen igång på dessa förutsättningar. Lite tidsfokus och oprövat recept, lite gambling med andra ord... Det sätter fart på en gammal grillare och den här gången gick det skitbra! Maten blev klar precis i rätt tid och smakade gudomligt, en lyckad kväll som man stolt ser tillbaka på. Jag vet att Camilla ibland tycker att jag är lite väl järv i min matlagning men det är ibland vad som krävs för att skapa det där lilla extra! Oftast blir det bra men ibland kan det också bli lite galet men sällan helt fel bara man har en målbild i skallen...

Så min uppmaning till er ikväll blir att våga! Ha det fint. //Jiimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar