måndag 27 april 2015

Helgrillad butternut med kycklingfilé


Hej hej på er! Jag grillar mer än vad jag bloggar märker jag och måste med andra ord steppa upp här på nätet så att inte fina grillrecept faller i glömska. Därför tänkte jag pressa in ett litet inlägg här idag innan det är dags att åka till jobbet...

Jag provade att helagrilla/baka en hel butternutpumpa som tillbehör till kycklingen. Det gick helt enligt planen och slutresultatet blev riktigt bra! Därför måste jag rekommendera denna starkt.

 

Helgrillad/bakad butternutpumpa 2 port: 
  • 1 butternut
  • 100 g vitlöksfärskost
  • 100 g philadelphiaost
  • 1 - 2 dl cremefraiche
  • 1 msk valfria finhackade örter, tex persilja, timjan...
  • salt och peppar
  • riven parmesan eller hårdost
  1. Skär av toppen på pumpan och gröp ur tjärnhuset i mitten. Blanda sedan en ostsås av färskost, philadelphia och creme fraiche. Smaka ev upp med salt, peppar och örter. Fyll nöten sedan med ostsåsen och toppa med lite riven ost som bildar ett lock.
  2. Grilla denna på direkt värme under lock. Kör ca 30 - 40 min med 150 grader i grillen. När den är klar så ska ostsåsen koka och fruktköttet mjuknat. Klart!
Till dettta grillade jag som ni ser kycklingfilé, lök, och svamp. Jag lägger då upp briketterna enligt 50/50 metoden. Kycklingen och svampen får gå på kalla sidan medans butternutten och löken går på varma sidan under hela grillningen. Allt blir klart ungefär samtidigt, perfekt! :)


Grillning handlar om planering! Eftersom man lagar flera olika råvaror på samma element så gäller det att strategiskt placera värmekällan samt att planera hur, när och var man grillar maten i grillen för att allt ska bli klart samtidigt samt bli tillagat på rätt sätt. Av den anledningen använder jag mig oftast av 50/50 metoden som ni er här ovan. Då har du två tydliga zoner i grillen, en varm och en svalare. Man grillar alltid med locket på med den här tekniken. Ha en bra dag på er! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar