måndag 20 april 2015

Rökta musslor med massa goda smaker!


Efter att ha jobbat hela helgen så är det inte helt fel att komma hem och sätta sig Söndag eftermiddag tillsammans med familjen ute på altanen och avnjuta denna maten! Vi åt ost, kex, skinka, korvar, jordgubbar och sist men inte minst rökta musslor! Hela familjen är galna i dessa musslor, dem är dessutom väldigt enkla att göra och tar heller inte lång tid! Dags för dig att planera in detta nästa helg kanske? :)

Som ni ser så har bloggen återigen fått en liten styleföränding och jag har lite svårt för att bestämma mig hur jag vill ha den, men nu släpper jag det och låter den vara ett tag.

Jag har börjat kika litegrann på BBQ Pitmasters på youtube. Ett smoking-program a´la grillmästarna från USA. Jäkligt skoj att titta på faktiskt då dem är sjukt grymma och vi i Sverige ligger lååång efter här. BBQ kulturen är så jäkla utvecklad over there och många inbitna smokers bygger självklart sina egna rökar eller modifierar befintliga till perfektion. Fascinerande att se...


Jag sa att musslorna var enkla att göra och ja det är ingen konst alls. Det ser värre ut än vad det är för att det är några olika moment men inte krångligt alls. Häng med i receptet om skriv en inköpslista så du kan laga till dessa godingar i veckan!

Rökta blåmusslor 4 port:
  • 2 nät blåmusslor
  • 3 st schalottenlökar
  • 5 dl vitt vin
  • olivolja
  • 2 st pressade vitlöksklyftor
  • 3 msk finhackad dill fryst
  • 3 msk finhackad persilja fryst
  • 4 msk finhackad gräslök fryst
  • 2 msk finhackad medelhavsmix/kryddor fryst
  • 200 g parmesanost
  • ½ - 1 tsk citronsaft
  • salt & peppar
  • 2 st stora folieformar
  1. Börja med att skölja och borsta av musslorna. Hacka sedan schalottenlök och fräs denna i en stor kastrull med olivolja i botten tills löken mjuknat. Slå i vinet och när det kokar öser du ner musslorna och kokar under lock i fem minuter. 
  2. Tag av kastrullen och separera musslorna och det kokta spadet. Häll en aning av spadet i botten på folieformen som du ska köra på grillen och resten kan du slänga eller göra soppa på om du vill. Bryt sedan av toppskalet på varje mussla och lägg dem i folieformen.
  3. Blanda sedan ihop dem frysta kryddorna, vitlök, citronsaft och 100 g riven parmesan i en skål. Blanda sedan ner olivolja tills du får en pestoliknande konsistens, smaka av med salt och peppar på slutet. Lägg en klick av denna röra på varje mussla.
  4. Avslutningsvis så toppar vi alltsammans med den resterande rivna parmesanosten och röker sedan dessa på indirekt värme med 80 - 120 grader i grillen i 20 min. Klart!


Folieformar har jag alltid hemma! Jag använder webers största formar som håller bra kvalitet. Jag använder dem självklart som droppform i grillen men också till gratänger, rökning av skaldjur och liknande som ni ser. Dem är rejäla och kan diskas i diskmaskin för att återanvändas! Ett litet tips...


Idag rökte jag musslorna på gasolgrillen. Just skaldjur röker jag ofta på gasolgrillen just för att dem bara behöver ca 20 min på sig och resultatet blir lika bra som om du kör den på klotgrillen eller i smokern. Det du behöver är en röklåda och blötlagt rökspån. Här använder jag alspån som passar bra till fisk och skaldjur tycker jag.

Min röklåda ligger alltid på plats i grillen, på så sätt så är det enkelt att bara slänga ner lite flis om man så önskar vid grillningarna. Jag har den placerad mellan grillgallret och flammskydden, den är på så vis aldrig ivägen och den kommer närmare brännarna och får den värme som behövs. Jag vet att många lägger röklådorna eller foliepaket med flis uppe på grillgallret men risken med detta är att fliset inte får den värme den behöver för att skapa bra rökutveckling och man får på så vis ingen bra erfarenhet av rökning. Gör om och gör rätt ;)


Här ser ni hur röken pyr och smaksätter musslorna samtidigt som osten smälter ut över dem...

Det är inte första och absolut inte sista gången jag röker musslor här hemma på gården! Är du intresserad av att läsa om hur jag tidigare gratinerat musslor tillsammans med frittatas så kan du klicka in här. Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar