torsdag 30 juli 2015

Rökt kycklinggryta


Rökt kycklinggryta det låter väl gott? och det var det också! Jag förstår att folk ibland kan tycka att man krånglar till det för sig när man släpar ut hela köket för att laga till en gryta ute på grillen när det i själva verket är enklare och går mycket snabbare att tillaga denna rätt inne på spisen. Kan det verkligen smaka så mycket bättre bara för att den tillagas på grillen kan man fråga sig...

Jag vet ju att det finns folk som aldrig grillar och det låter ju lika overkligt för mig som det gör för dem att jag grillar nästan varje dag under sommaren. Men det handlar om engagemang för mig och det är därför jag tänjer på gränserna, för jag älskar att vara spontan och testa nya rätter och den dagen jag inte vill göra det längre så kommer min matlagning inte vara lika god längre. Nu kan man såklart göra samma sak inomhus och det gör jag också, men finns det en grill i närheten så väljer jag den :)


Jag bläddrade igenom våra recept häromdan för att kika på något gammalt chili con carne recept eftersom jag skulle göra just den rätten. Då slog det mig hur mycket recept vi har delat på våra bloggar! När jag bläddrar och tänker tillbaka så är det många rätter som jag inte ens minns och andra rätter som jag påminns om och blir glad av. Jag vet att många människor har läst och läser bloggarna och det är såklart därför jag håller på, för att inspirera andra. Men lika mycket för min egen skull, för jag skulle aldrig vara så ihärdig och laga så mycket god mat om det inte vore för bloggarna. Jag skapar en liten press på mig själv att laga god mat och vara skapande, en positiv press. Ungefär samma sorts press man utsätter sig själv för på jobbet eller när du tränar. Väldigt nyttigt tror jag och väldigt givande. Det ger min matlagning en högre innebörd än att bara äta sig mätt på...

Det är just precis därför jag testade just detta, för jag har ju lagat kycklinggryta förr men aldrig med en indirekt grillad filé istället för en brynt och inte heller med en avslutande rökning istället för en "tråkig" puttring på spisen. Var det värt det? Såklart! Jag fick leka med maten och hela familjen åt gott och var nöjda, med andra ord en perfekt middag :)


Rökt kycklinggryta 4 - 6 port: 
  • 800 g kycklingfilé, marinerad eller glazead
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 dl vitt vin
  • 4 dl vispgrädde
  • 100 g philadelphiaost
  • 100 g mild blåmögelost
  • 1 msk konc kycklingfond
  • 2 - 3 tsk dijonsenap
  • 2 msk finhackad persilja
  • 1 msk paprikapulver
  • oliver
  • chili explosionkrydda
  • salt & peppar 
  • smör
  1. Börja med att grilla de marinerade eller glazeade kycklingfiléerna på indirekt värme. Kör väldigt låg värme, ca 80 - 100 grader i 30 - 60 min. Dem behöver inte genomgrillas utan detta görs istället för att bryna dem och der dem grillsmak.
  2. Börja göra såsen till grytan genom att hetta upp en panna med smör och fräs den hackade löken och vitlöken. Slå sedan på vinet som får reducera till mindre än hälften innan du sedan slår på grädde, konc fond, philadelphia och mögelost. Låt koka ihop och sedan stå och puttra. Nu är det dags att sätta smakerna på såsen genom att slå i dijonsenap, persilja, paprikapulver, chili explosionkrydda, salt och peppar.
  3. När du fått bra smak på såsen så skivar du kycklingfiléerna i så stora bitar som du vill ha dem och låter dem landa i såsen tillsammans med oliverna och ligga där och puttra med 10 - 15 min eller så gör du som jag och röker grytan sista 15 min! Servera sedan och njut! 
 Till denna goda gryta så grillade jag zucchini och aubergine. Jag gjorde också en vinägrettsallad som är så gott och passar till det mesta!


Hoppas detta inlägg inspirerar dig till att tänka utanför boxen när du grillar. Man kan faktiskt laga all mat på grillen. Tänk lite såhär om du är osäker. Ugn = indirekt grillteknik, stekpanna = direkt grillteknik, kastrull = ställ en kastrull på grillen :)  Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar