måndag 11 april 2016

Kycklingspett & nya bars till gasolgrillen


Jag var bara tvungen att riva eld i gasolgrillen den där dagen då det stod kycklingspett på menyn, varför? Jo jag hader precis fått hem nya "flame-bars", ni vet dem som sitter ovanför brännarna och skyddar mot flammbildning och förångar köttsafterna i grillen. Dem gamla hade gett upp, dem brukar ju göra det efter några år. Det är ju ofast dem som tar stryk först och det är ju faktiskt lite irriterande att dem inte görs i bättre material då dem är så utsatta!

Om vi ska prata lite mer om maten nu då. Jag ryggar alltid tillbaka litegrann när det näms "grillspett", det är något inom mig som ogillar fenomenet att blanda massa olika kött, fisk och grönsaker på spett för att sedan grilla. Därför när jag grillar med grillspett som teknikmetod så har jag alltid en ingrediens per spett och blandar aldrig! Det är ju inte optimalt att blanda mat med olika egenskaper på ett spett och sedan förvänta sig att resultatet ska bli perfekt, men det är min naturliga instinkt som har hakat upp sig på det. Om man sedan kombinerar det perfekta spettet som passar sig att grilla på detta sätt så köper jag det fullt ut. Därför kommer mina grillspett alltid att se ut som ovan... om jag inte spinner vidare på idén att skapa det perfekt sammansatta spettet, var inte så dum idé faktiskt.

Nu vill inte jag kritisera dig som läser och som älskar dina grillspett, det är inget fel med grillspett i sig utan kanske snarare fel på mig och mitt envisa tänkande att hela tiden försöka grilla allting på rätt sätt (enligt mitt tycke). Ibland kanske jag skulle behöva släppa allt och kanske grilla ett blandspett eller varför inte en "flintastek"... nej det sistnämda kommer aldrig att ske :)


Marinad till kycklingspett:

  • 1 dl chilisås
  • 1 msk soja
  • ½ dl olivolja
  • 1 tsk chipotle hot sauce
  • 1 msk sesamfrön
  • 1 tsk vitlökspulver
  • 1 tsk paprikapulver
  • ½ tsk chilipulver
  • salt
Blanda helt enkelt ihop alltsammans och häll i en plastpåse tillsammans med strimlad kyckling. Låt ligga och dra över dagen eller varför inte ett helt dygn innan den är dags trä dessa på spett och grilla. 

Hur grillar jag dessa då? När jag grillar marinerade kycklingspett så skall det inledningsvis göras på direkt värme i en riktigt het grill, ca 250 grader. Varför ska grillen vara så het då? Jo, för att du ska chocka köttet och få till en dirket och bra grillyta. På så vis skapar du direkt en bra grillyta och minimerar risken att maten bränner fast på gallret. Nu kan du snurra spetten och grilla dem på direktvärme tills dem är klara, men har du väldigt tjocka bitar på spettet kan du med fördel lägga över dem på indirekt värme eller vrida ner om du använder en gasolgrill för att inte torka ut köttet. Klart är köttet när du klämmer på det och känner att det är fast, eller när innertempraturen överstger 68 grader. 
Vitkålssallad/pizzasallad:

  • 800 g vitkål
  • 1,5 dl rapsolja
  • ½ dl vitvinsvinäger
  • salt & peppar
Börja med att strimla vitkålen med mandolin, osthyvel eller kniv. Banka sedan den strimlade vitkålen med klubba eller liknande för att pressa ut vetskan ut kålen. Lägg sedan kålen i en skål och blanda ner olja och vinäger. Smaksätt sedan med salt och peppar. Klart! 


Har man en grill med några år på nacken och "flame-bars"en ger upp så kan man om man har tur beställa nya, men detta är ingen garanti och även om man kan göra det så är det lite för lätt. :) Ni som känner mig och läser min blogg vet att jag inte är någon glamour-grillare med en hel grillpark uttav maffiga premium-märkesgrillar och enbart köper massa roliga prylar hela tiden. Nej jag gillar att fixa och dona själv med grillarna genom att ta vad man haver för att skapa ett tillbehör, en resevdel, eller varför inte en hel grill. Det är ju helt enkelt för att jag tar med mig min personlighet in i mitt grillande. Därför var det självklart för mig att fixa till egna "bars" till grillen. Jag har funderat en tid men inte riktigt kommit fram till en riktigt bra lösning. Sedan fick jag hjälp till att ta fram dessa underbara skapelser! Gjorda i tjockt kvalitetsstål och dem här kommer att överleva själva grillen flera gånger om.

Nu när jag har provgrillat dem ett par gånger kan jag bara konstatera att dem fungerar bra och att dem precis som jag trodde gjort grillen ännu bättre. En bra grill har bra material, nu är min grill lite bättre och jag är så jävla nöjd! Jag har sagt att när den här grillen ger upp för gott så ska jag faktiskt unna mig en ordentligt bra gasolgrill av den värre sorten, men det betyder inte att jag ger upp denna grillen så lätt! Den här grillen kommer jag hålla i liv så länge jag kan, för jag är inte den som lämnar någon i sticket så räkna med att den kommer tuffa på ett bra tag till :) 

Ha det fint gott folk! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar