torsdag 7 april 2016

webers nya monster!



Jag har ett par fina grillningar gjorda som jag tänkte skriva om ikväll. Men dem får helt enkelt snällt stå åt sidan för nu tänkte jag prata om Webers nya monstergrill som dem gick ut igår och presenterade. Man har vid det här laget enbart kunnat se lite bilder och youtube-klipp av eller för Webers räkning, så man vet inte riktigt hur grillen står sig jämfört med andra grillar. Men man kan konstatera att grillen är väldigt inovativ och vräkig. Ni som läser min blogg vet att jag i förra inlägget spånade om att Weber just nu jobbar på att ta fram en "kamadogrill". Så jävla fel jag hade! Nu när jag ser vad det är dem har jobbat fram så blir jag både lite besviken men samtidigt glad. Deras nya skapelse ser ut som en kamadogrill men det är i själva verket en klassisk weber-emaljerad plåtgrill. Dock med dubbla plåtar, en yttre och en inre med luftspalt däremellan. Denna konstruktionen skall med andra ord göra att grillen får kamadoliknande effekt, dvs att den isolerar värmen bättre och skapar bra drag i grllen, samt att den är energieffektiv. Du kan nå väldigt höga tempraturer och väldigt låga tempraturer, samt allt däremellan. Det är med andra ord en grill och en rök kombinerat. Grillen kommer dock aldrig att få exakt samma egenskaper som en kamado då den jobbar med luftspalt istället för keramik. En kamado kommer med andra ord att vara mycket bättre på dem egenskaper jag nyss radade upp... MEN!




Men bara för att en kamado är mer energieffektiv och isolerar värme bättre, samt skapar bättre drag i grillen behöver det inte betyda att den spöar nya Weber summit charcoal. Det finns många fördelar med att göra som weber gör. Dem skapar här en grill/rök som är tätare och effektivare än deras tidigare smokey mountain, men som sagt inte lika effektiv som en kamado. Eftersom denna är gjord i emaljerad plåt med luftspalt och med rostfria galler osv så kan du mycket lättare reglera tempraturen under grillningen eller rökningen, tillägg då också att den har kamadoliknande egenskaper och design. Jag pratade tidigare om en liten besvikelse från webers sida men ju mer jag funderar så omvandlas det till att jag blir glad. Jag är glad för att weber inte plagierar en kamado rakt av utan gör sin egen grej och inte överger deras hjärta och själ. För just själen genomstrålar hela grillen i allt från material till design. Weber hakar alltså inte på den senaste trenden "kamado", utan dem tar lärdom och driver deras plåtgrillsimperium vidare.



Weber Summit Charcoal som den heter finns inte till försäljning i Europa iår utan kommer med största sannolikhet nästa år. Iår kommer den enbart att säljas i USA. Det är en "top of the line" produkt och prislappen är satt därefter, 14.000:- för grill med stativ & knappt 19.000:- för performermodellen. Båda med gasoltändning vilket också är ett plus, eller kanske det minsta man kan begära för den prislappen. Priset kommer garanterat dock att pressas inom ett par år när produktionen och lanseringen ökar. Som jag sa tidigare så blir man mer och mer imponerad ju mer man ser av denna grill och det märks verkligen att weber inte har stressat fram denna modellen utan verkligen jobbat med detaljerna, just därför tror jag att den fungerar mycket bättre i jämförelse med en kamado än vad man i första anblick kanske tror. Tittar man på funktion så är alla smådetaljer väldigt genomarbetade. Allt ifrån gallerlösningar, till reflektor och luftventiler. Jag förstår också varför dem döpt den till just "summit". Det är av den anledningen jag pratat om tidigare att man relativit snabbt kan justera tempraturen i grillen/röken. Precis som i en summit gasolgrill har du rostfria galler istället för tex gjutjärn så du enkelt kan reglera tempratur både upp och ner men du har också en bra ytskikt som gör att den är tät och energieffektiv, med andra ord väldigt genomtänkt och flexibel!

Avslutningsvis så tror jag att det här är en skitbra grill och rök, kanske tom den bästa på marknaden just nu om man ser till mångsidigheten och användande. Varför säger jag så, jo just för att den kan allt även om den kanske inte är bäst på just allt. Många inklusive jag trodde nog att plåtgrillarnas framtid såg väldigt mörk ut efter kamadons frammarsch dem senaste åren men nu ger sig weber in i matchen på allvar och det är såklart spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar