torsdag 27 april 2017

Big Landmann har landat


Jag har ju varit inne på att införskaffa en kamadogrill länge och den här våren så är tajmingen perfekt. Vi har landat i nya huset och hela sommaren ligger framför oss. Kamadomarknaden har ju växt så det bara knakar! Det är fortfarande en ganska liten skara i Sverige som grillar med kamados men den är på tillväxt här också. Det finns ju också en hel uppsjö med olika märken på kamadogrillar. Dem största tillverkarna Primo, Kamado Joe, Big Green Egg, Broil King, Landmann mfl, där vet man vad man får och vad man betalar för, dem har också ofta väldigt generösa garantier. Nu på senare tid har det också börjat dyka upp billigare kamados i många butiker men framförallt på nätet. Jag har ingen erfarenhet av dem så inget ont sagt, men jag kan ana att det skulle kunna dyka upp lite problem på sikt med dessa.


Denna halvpallen levererades hem till mig i morse. Jag har tagit ledigt från jobbet några dagar för att bla börja renovera barnens sovrum. Steg ett där är att lägga nytt golv och det började jag med igår. Då är det jäkligt dålig tajmning att grillen kom just idag! Jag hann iof montera ihop den vilket var trevligt i sig, men jag hann tyvärr inte inviga den. Men det är ju en dag i morrn oxå.

Jag vill nu också klargöra att den här grillen har jag inte köpt för egna pengar utan den har jag fått i samarbete med Landmann. Dem flesta som läser min blogg vet att jag haft samarbete med dem tidigare också. Jag vill också klargöra att dem inte ställer några som helst krav på mig för övrigt utan dem har valt att låta mig grilla med den här grillen för att dem vill att den ska synas.


Första intrycket då? Jo jag är mer än positivt överraskad. Okulärt så håller den samma klass som en Primo som jag har erfarenhet av sen tidigare och då menar jag utseende, finnisch, gedigenhet och externa material. Sen hur själva grundmaterialet (keramiken) är gentemot andra grillar vet jag såklart inte än, men som sagt väldigt skysst! Jag gillar verkligen dem dubbla luftinsläppssköldarna. Den ena är hålad och den andra är flat, vilket ger möjlighet till väldigt exakt luftflödesreglering. Något jag vid första anblick kan tycka att dem borde gjort bättre är ventilkoppen i locket. Den är lite lös och hoppar ur sitt läge vid öppning av locket, jag kan nog kanske lösa det på egen hand genom att montera dit en fjäder eller så men det tycker jag att dem borde produktförbättra. Förövrigt genomgående gedigen!


Jag älskar ju att montera grillar, man blir som ett barn som bygger Lego. Själva grillen är redan monterad när den kommer, det är bara grillvagnen och någon smådetalj som skall skruvas förhand. Här på bilden körde jag fast kan jag säga, det är vid momentet då grillen ska lyftas på vagnen. Den väger ju extremt mycket för sin storlek så man måste vara två som lyfter, jag fick glatt vänta tills familjen kom hem.

Men det som jag också tycker är ett plus med den här grillen är själva grillvagnen. Dels för att den är praktisk med sidbord och underhylla men också för att den har en bred hjulbas. Ibland ser det lite läskigt ut när en 120 kg tung grill med hög tyngdpunkt rullar runt på alldeles för taniga ben, eller så är det bara jag som tänker så...

Det var väl egentligen allt jag hade för idag. Jag är nu sjukt taggad för i morgon när grillen skall invigas! Då skall jag röka 3 st hela kycklingar på låg värme för att få dem så extremt saftiga jag bara kan :)  Jag kommer såklart att göra en djupare recension av grillen så småningom också när jag har kört den några gånger och vet lite mer exakt vad den går för, så håll tillgodo!

Ha det fint! /Jimps

1 kommentar:

  1. Hej. Vad tycker du om grillen nu efter lite tid?

    SvaraRadera