söndag 30 april 2017

Rökta tjocka revbensspjäll


Nu när jag kommit igång med Kamadogrillen Big Landmann så får man inte glömma bort dem övriga grillarna heller som också behöver lite kärlek. Den här grillningen som jag skriver om idag gjorde jag iof för en tid sedan men så sen som idag har jag faktiskt grillat på gasolgrillen medans Kamadon fick vila. Men det kommer lite grillningar på den nästa vecka på bloggen...

Tjocka revben är något jag verkligen tycker om! Här ser ni "smokeringen" som bildas efter flera timmars rökning, vackert och gott! Man kan även indirekt grilla tjocka revben men då måste man vara noga och köra på låg temp med så liten direkt värme som möjligt för att få till det perfekta resultatet. Det som är bra med tjocka revben är att dem innehåller mycket fett som ger smak till det goda men magra köttet.


Dagen till ära så testade jag Webers nya rökflis som heter "pork". Jag har ju tidigare testat den för nötkött så nu har jag bara fisken kvar. Jag vet inte exakt vad för träslag denna innehåller men det skall vara en blandning som weber tycker passar ypperligt till fläsk. Jag gillade den för nöt men denna tycker jag var lite anonym. Jag körde även med lite gammalt klassiskt körsbärs-chunk, det slår aldrig fel!


Hur ska man tänka när man tänder upp smokern då? Jag ska röka 5 - 6 timmar denna dagen och då börjar jag med en så kallad "minion-uppläggning", då gör jag ungefär såhär...

  1. Använd antingen kol eller briketter, gärna kol av bra kvalitet och i stora bitar. Strö ut kol så pass mycket kol som du tror behövs för att köra önskad tid. Använder du rökflis så blandas det med kolen.
  2. Tänd en tredjedels tändrör med kol och häll ner ovanpå det otända kolet. Placera även ut lite chunks om du vill ha det med. Det som händer nu är att det tända kolet kommer att sprida sig i ungefär samma takt som det som brunnit klart brinner ut. Fördelen med kol här istället för briketter är att kolet bildar mindre aska och risken för att kväva spridningen blir mindre. 
  3. Sedan kan man alltid pyttsa i lite extra kol om man behöver efterhand.



Mot slutet av rökningen så låter jag även en brieost gå med ca 20 - 30 min. Ett väldigt trevligt tillbehör till maten! Röker man brie på detta sättet så blir den krämig, söt och väldigt god tillsammans med båda kött och grönt!


Det finns två alternativ när man skall röka kött. Det ena är att "rubba", "glazea" och röka. Det andra är att göra samma sak fast man börjar med att rimma, eller "brinea" som det kallas. Det gjorde jag idag och det är för att möra köttet och salt-tillaga det innan själva tillagningen. Då gör jag ofta en rimmlag som jag spetsar med mörk öl. Jag gör min brine såhär...

  • 1 burk mörk lager
  • 3 liter vatten
  • 1,5 dl salt
Koka upp och låt svalna. Viktigt att du låter lagen svalna innan köttet går i för annars tillagas köttet om det går i varmt vatten och blir inte bra. Låt rimma i 12 - 24 timmar. 
Den här lagen funkar bra till fisk också. Skall du rimma över dagen, typ 6 - 8 timmar så kan du köra en kraftigare procentblandning med salt.



Sen tjatar man alltid om tempraturerna för det är ju så viktigt! Man vill inte stressa köttet samtidigt som man inte vill gå för lågt och absolut inte tappa glöden... Men rökning ligger alltid mellan 80 - 120 grader och när det gäller fläsk så gärna i under 100 tycker jag. Det kan vara klurigt och det är ju lite det som är hantverket med smoking också att manövrera alla parametrar för att få det perfekta flödet i grillen med mängd kol och inställning av ventiler, även val av kol och uppläggning osv...

Det har ju hänt så många gånger att man klantar till det men det finns inga genvägar, det är erfarenhet man lär sig uttav! Då har ni fått lite tips av mig idag hur man röker tjocka revbensspjäll. Nu tackar jag för mig! //Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar