onsdag 3 maj 2017

Första körningen med Big Landmann


Big Landmann har ju som ni vet fått sin plats på altandäcket hemma och petat ut klotgrillen på gården efter lång och trogen tjänst. Känns lite rått kanske men det är ju tyvärr naturens gång. Att Big Landmann har anlänt på gården innebär nya möjligheter och väcker en otrolig lust att verkligen bemästra den här grillen på bästa sätt. Precis vad jag behöver 2017! Det kommer såklart smitta av sig på sociala medier och här på bloggen. Jag ska göra mitt bästa för att visa er fördelarna med kamados och kanske på så vis väcka ett litet intresse hos er också. Vi tar en sak i taget och i dag tänkte jag fokusera på hur man tänder en kamadogrill.


Vi kan börja med att prata lite grann om kol och briketter. Det mest optimala att elda med i en kamado är kol och gärna då "lumpkol" som är kol att bra kvalitet som består av stora bitar kol och inte enbart små porösa bitar som kan finnas i dem klassiska påsarna du köper billigt på mataffären. Kvalitetskol finns att köpa hos större välsorterade butiker eller framförallt på nätet. Det är värt att lägga några kronor extra och ansträga sig lite för att inköpa ett bra kvalitetskol istället för att köra med ett dåligt kol, resultatet i grillen blir som dag och natt!

Man kan också köra med briketter men nackdelen med briketter är att dem innehåller bindemedel som bildar väldigt mycket aska vid långa rökningar. Den askan faller ner och försämrar luftflödet för varje timme. Så briketter går bra att använda, men inte vid långa rökningar.




Hur tänder vi grillen då? Här på bilderna har jag preppat grillen för en 5 - 6 timmar lång rökning. Skall man inte röka utan grilla istället så gör man på samma sätt fast man kan använda lite mindre "chunks" och rökflis om man vill. Mängden kol kan vara den samma för det skall vara mycket kol. På så vis kan du med luftventilerna reglera upp och ner exakt hur varmt du vill ha det i grillen. När du är klar sedan så stänger du ventilerna, grillen slocknar och kolet ligger kvar till nästa grillning.

Men vi tar det steg för steg...

  1. Har du grillat i grillen tidigare så plockar du ur det gammla använda kolet och lägger det i en hink eller liknande. Borstar ner allt småflis och aska i botten så det faller ner genom bottengallret. Sopa sedan ur all aska genom inluftsventilen och kasta det. 
  2. Fyll på med nytt kol i botten, följt av ett par nävar rökflis. Fyll sedan med så mycket mer nytt kol som behövs innan du slår på det gammla sparade kolet högst upp. Detta gör vi för att det gammla kolet består av mindre bitar än det nya och för att få så bra luftflöde som möjligt så får det ligga högst upp och brinna ut först. 
  3. Placera ut lite chunks-bitar eller högar med rökflis på flera olika ställen i grillen, detta för att inte allt ska brinna ut samtidigt. 
  4. Dags att tända. Jag använda för dagen en gasolbrännare. Jag tänder 2 - 3 st punkter i grillen, dvs det ska inte tändas hej vilt utan det räcker med att det glöder litegrann på några ställen så kommer det att komma igång fint! 
  5. Stäng locket och öppna både nedre och övre luftventilen helt. Låt grillen tuffa på tills önskad temp är uppnådd och då stänger du igen ventilerna steg för steg tills du ser att termometern stannar på din önskade temp.
Jag tände ju som sagt med gasolbrännare idag och det är ett smidigt sätt tycker jag eftersom den är effektiv och du behöver ingen ström. Men annars finns det flera olika andra alternativ, jag kan snabbt spalta upp några som jag har koll på... 
  • gasolbrännare: Går snabbt att tända, sladdlös och tar liten plats.
  • Looftlighter: Är extremt snabb men kan vara lite bökigt med strömsladden.
  • Tändpåsar: Går snabbt att tända men innehåller ofta parafin som är ett minus.
  • Tändkuber: Går relativt snabbt, innehåller dock inte parafin vilket väger upp.
  • Tändull: Går relativt snabbt och består av naturmaterial.
  • Tändvätska: Är inget alternativ! Man vill inte ha tändvätskedoft i keramiken.
  • Tändgel biologisk: Fungerar bra men det är heller inget alternativ i en kamado.
  • Tändrör: Tänd lite kol vid sidan om och lägg i på olika punkter men det blir onödigt mycket jobb i en kamado kan jag tycka.
Jag rekommenderar med andra ord gasolbrännare, Looftlighter, tändpåsar, tändkuber eller tändull. Allt annat blir bara krångligare eller ger dåliga bieffekter till det resultet vi vill åt... 



När man köper en kamado så levereras dem ofta utan tillbehör. Men levereras din kamado utan deflektorplatta så ska du beställa denna samtidigt som grillen! Den behöver du för att grillen skall förvandlas till en rök. Dess funktion är att den förhindrar den direkta värmen för att nå upp till grillgallret och istället så är det enbart röken som passerar i springan mellan deflektorn och keramikkanten som passerar maten innan röken släpps ut i fria luften, då får du rök-effekt.

Ett tips är att linda in plattan med folie för att slippa få neddroppande fett, marinad mm att bränna fast och få den att se otrevlig ut. Vill man också få lite extra deflektoreffekt så kan man placera en folieform med vatten ovanpå. Då får du som sagt högre deflektoreffekt men också ångande vatten som bidrar till högre luftfuktighet i röken som kan vara trevligt!

Med andra ord så klarar man sig inte utan en deflektorplatta!


Sist men inte minst så landar man alltid vid tempraturerna när man kommer till grillning men framförallt vid rökning. Det finns inga enkla knep utan man får finjustera och känna av hur grillen beter sig för att ställa in tempraturerna och det är ju det som är tjusningen med det man håller på med!

Sedan har jag ett litet tänk som man kan kalla "tripp-trapp-trull" :)

  • Rök: 80 - 120 grader.
  • Low'n'slow: 120 - 180 grader.
  • Grill: 200 - 275 grader. 
Nu när jag pratat om tändning och tempraturer på kamadogrill och då i synnerhet denna Big Landmann som jag fick till mig förra veckan. Jag måste säga att jag är imponerad och mycket mer impad än jag trodde att jag skulle bli! Jag är påläst men ändå chockad av grillens egenskaper. Det är så bra drag i den, det kan jämföras med en bra täljstenskamin där själva grillen blir varm och det bidrar till att det blir självdrag i den. Det ger en skuts på kolet om du vill ha hög effekt men hjälper också kolet att bibehålla glöden vid lågt ställda ventiler och låg temp. Väldigt effektiv grill som hjälper kolet med uppvärmningen när den väl blivit varm och på så vis går det åt mindre kol i det långa loppet. Det är luftflödet som är A och O i denna grillen, inte grillteknik eller mängd kol som i en klassisk klotgrill eller liknande. Väldigt kul, spännande och inspirerande. 

Nu har jag pratat lite basic kamadoupptändning ikväll. Kanske tråkigt för vissa men väldigt intressant för andra. Nästa inlägg kommer handla om den första rökningen och lite recept mm... Så håll till godo så kommer detta inom kort...

Ha det fint! /Jimps 

1 kommentar:

  1. Hej! Är du nöjd med denna keramikgrill? Jag har kikat en del på olika bland annat Primo och Kamado Joe. Denna ligger ju bättre till i pris tänker jag så vore kul at höra vad du tycker.
    /Jess

    SvaraRadera