måndag 3 februari 2020

Pizza


Pizza ja. Jag är ju ingen glutenfantast men vissa saker har man som "frikort" och detta är ett uttav mina frikort. Jag är egentligen ingen pizza-människa för fem öre. Jag äter i stort sett aldrig pizza i vanliga fall. Köper vi snabbmat från pizzerian så äter jag kebab i någon form istället, gärna då kebabsallad med mycket kebabkött! Men det här är något annat! Man kan kalla detta för mycket men inte snabbmat iaf, det är mycket jobb bakom när man gör allt själv från scratsch. Grejen är också att man kan göra pizzan exakt som man vill ha den. Jag gillar pizzan ganska liten i storlek så man inte föräter sig, samt att jag kan välja en topping med bra kvalitet så att det känns rustikt men ändå lyxigt. Det jag tycker är häftigast med Pizza är att den kan toppas med nästan vad som helst, eller kanske snarare vad du vill så blir resultatet bra! Kul att göra småpizzor hemma också så kan man göra lite olika varianter och laborera sig fram. Vi har tidigare även gjort "pizza blanco" utan tomatsås och enbart ost, gärna då parmesan eller annan god extra-lagrad ost som man sedan toppar med rödlök och löjrom tex. Riktigt trevligt som förrätt!

Om vi går in på själva hantverket då. Det är egentligen det jag går igång på allra mest :) Det är inte det enklaste, specielt för mig som inte är alls bevandrad i det här med bakning. Det finns så många moment som kan gå åt helvete men när det flyter och man får till det så är det matlagning när det är som bäst. Nu har vi gjort detta såpass många gånger här hemma så man har lärt sig en del av sina misstag och det går ganska smidigt för det mesta. Vi har också hittat ett deg-recept som vi känner oss trygga med och bara det är en djungel när man börjar kolla runt. Receptet på degen i det här inlägget är uunis eget. Vi har provat massa olika men detta är det som funkat bäst för oss. Jag kan också tipsa om att dem har bra Youtube-klipp där dem visar hur dem tillagar detta om ni inte förstår min beskrivning. När jag säger "Vi" så menar jag såklart mig själv och min fru Camilla. Det här är ett lagarbete när vi drar igång! Sen är det bara fullt ös :)


Detta blir ju mitt första recept-inlägg på väldigt länge och det känns roligt att få posta lite inlägg igen. Som jag skrev på Instagram i slutet av förra veckan så är det något som jag har velat göra väldigt länge och nu är det helt enkelt dags! Skönt att komma igång och varva upp inför den kommande grillsäsongen. Ni får ha lite tålamod men flytet i skrivningen. Jag är minst sagt ringrostig märker jag men kommer säkert igång mer och mer ju varmare i kläderna jag blir...

Om vi ska prata lite om den kommande grillsäsongen då... Vad händer den kommande grillsäsongen? Jag har mina tankar och tror mig ha en ganska bra teori om vad som gäller just iår. Det här inlägget kanske inte är rätt tillfälle att nörda ner sig totalt i detta utan det kanske vi kan ta i ett eget inlägg men lite kort kan vi iaf stöta och blöta. Jag tror att den hetaste trenden iår och kommande åren inom grillning är något som vi redan sett komma men som jag tror kommer explodera just iår. Det jag pratar om är att grillen inte längre är en grill, utan ett komplett utekök. Oavsett om vi pratar om klotgrillen, gasolgrillen, elgrillen eller vad du vill så kan du och kommer du kunna utrusta den med allt du behöver för att du skall kunna använda den till precis vad du vill. Jag tycker det är en fantastisk utveckling såklart men om den är nödvändig? Kanske inte... Tidigare så har man löst alla dessa praktiska ting på egen hand men i dagens samhälle så vill man ha färdiga lösningar och såklart löser dem stora grilltillverkarna det åt oss så slipper vi vara kreativa själva :) Det handlar dels om lätthanterliga grillar som drivs av både el, pellets, gas och gärna i kombination med en telefon-app. Samma sak då det kommer till termometrar och andra smarta lösningar som ersätter våra gamla kokböcker och för all del receptsidor på webben och bloggar :) Men jag ska inte vara sånn, jag är själv med på tåget och gillar utvecklingen! Jag gillar allt som utvecklar oss, men man måste samtidigt vara medveten om att det klassiska också är rätt och jäkligt utvecklande det också, ibland tom mer utvecklande. "Alla sätt är bra utom dem dåliga", gött ordspråk...

Jag tänker inte skriva så mycket mer om trender osv idag utan det kommer finnas tillfälle för det framöver, ni kommer hinna trötta varav det lider... Nu kan det vara läge att komma tillbaka till pizza-receptet kanske?!


#jimpsgrill2020pizza

Ingredienser till degen
1 kg mjöl av sort Tipo "00"
600 g vatten
40 g olivolja
20 g salt
15 g jäst

Förberedelser
Dags att göra iordning degen. Koka upp 1/3 av vattnet och blanda sedan med resterande vatten för en ljummen tempratur. Vispa sedan ner jästen och olivoljan i vattnet. Använd sedan en assistent med degkrok. Häll mjölet i behållaren tillsammans med saltet. Häll sedan på vätskan och låt gå i 10 min. Tag sedan degen åt sidan, täck behållaren med folie och låt jäsa i 2 timmar. Snitta sedan upp degen i portioner på ca 165 gram per styck och forma till bollar innan du låter dem vila i ytterligare ca 30 min.

Grillen
Jag använder mig av en pizzaugn uuni3 som eldas med pellets och når upp emot 450+ grader. Den är såklart optimal för detta men skall du använda en kolgrill eller gasolgrill så går ju det såklart jättebra det också! Tänk då på att hetta upp grillen så att den blir så varm som möjligt, gärna upp emot 300 grader. Tänk också då på att inte ha direktvärme under stenen när det är dags att grädda pizzorna för då kommer den garanterat att spricka. Hetta upp grillen till max, skyffla sedan ut kolet efter kanterna innan du lägger på stenen. På en gasolgrill så slår du av brännaren där stenen ligger och låter resterande brännare tuffa på med full blås! Locket ska självklart vara stängt hela tiden förutom när du lägger på eller plockar av pizzan för att värmen inte ska försvinna.

Gör så här
Dags att göra pizza. Stretcha ut degen antingen för hand eller kavla ut med kavel, testa dig fram för vad som passar dig. Gör pizzan ca 25 cm i diameter. Botten skall tunn, du skall kunna hålla upp den och se ljuset tränga igenom degen. Lägg på ett tunnt lager tomatsås/pizzasås, följt av fyllningen. Tänk på att inte överfylla pizzan utan här kan "less is more" vara ett bra tänk.

Pizzasås
Vi körde för dagen med färig pizzasås på burk men vill du göra egen så är det enkelt gjort och jag har ett eget recept här i ett tidigare inlägg Pizzasås.

Fyllning
Riven ost, gärna lagrad och smakrik
Rödlök skivad
Champinjoner färska skivade
Salami skivad
Mozzarellaost
Pizzakrydda
Ruccola (läggs på efter gräddning)

Tillagning
Dags att grädda pizzan då. Nu kör jag den i pizzaugnen som håller ca 400 grader och där tar det ca 1 - 2 min att grädda en pizza, det går oerhört snabbt! Kör du på en het grill så tar det längre tid och jag vill inte gissa tiden utan det beror helt på vilken grill och vilken tempratur du har. Men du ser direkt när pizzan är klar då den "reser" sig i degen och får frasiga kanter, samt smält ost. Sedan är det helt enkelt upp till dig hur du vill ha din pizza :)


Det var första inlägget under #jimpsgrill2020 och jag hoppas att några åtminstone vart sugna  på pizza när ni läste inlägget :)
Nu är det gjort och det känns gött. Nu är det bara att fortsätta att dunka ut recept så länge ni orkar klicka in och läsa. Tråkigt för er kanske att jag postar ett pizza-recept såhär års men jaja, ni kan ju lägga det på minnet och testa på det i sommar om ni inte är lika galna aom mig :)

Jag skrev ju senast att jag skall posta inlägg lite mer utförligt än tidigare och att man som läsare ska känna att man verkligen vill och vågar testa! Jag lovar nu oxå att det kommer betydligt mer simpla och snabbgrillade recept framöver. Bla superenkelt recept på perfekt grillad kyckling som är min peronliga grillfavorit!!!

Jag var förra veckan på årets Weber Campus och kommer även skriva lite grann om vad som hände där. Dem är på hugget iår precis som dem senaste två åren Weber. Ny grill iår igen samt en ny spännande "smart" termometer. Hörs snart igen :)

Ha det gött!

//Jimps

1 kommentar: