lördag 22 mars 2014

Gårdagen på Truck Touren

 
Hej och god dag på er. Nu är det helg och solen tittar fram i Dalarna, det blir grillat ikväll med andra ord! Grillat vart det också igår, då jag var på Weber Truck Tour. En fyra timmars utbildning och inspiration där vi fick lite extra specialkunskaper i webers sortiment och allmäna grilltankar.
 

Två timmars matlagning blev det. På min station arbetade vi på en Weber Summit som sitter inne på inte mindre än tio brännare! Alla stationer hade även en Weber premium 57 som kompletteringsgrill.

Det var jäkligt roligt att få grilla på Summiten som jag inte testat tidigare. Jag blev väldigt imponerad och den överträffade mina förväntningar! Väldigt stor och kraftfull men samtidigt mjuk och följdsam i värmereglagen, den svarar direkt när man behöver öka eller sänka tempraturen i grillen! Med den inbyggda rökflislådan och dess egna brännare så är det en gasolgrill perfekt för både grillning och rökning utan krångel.


Stationen bredvid jobbade på en Genesis, även den en kanongrill med rejäl design och bra funktioner. I jämförelse med Summiten känns den dock helt plötsligt liten och basic men det är ju såklart en av Världens bästa grillar!


Vi lagade väldigt god mat på grillarna, här är vi i full hast med att preppa varmrätten där vi åt tunnt skivade steaks.


Till förrätt grillade rökte vi lax som vi sedan avsmakade med salt och citron. Vi rökte den med äppelrökflis och även om den röktes relativt kort stund så gav fliset en otroligt god smak på den här fina laxen! Vi fick även jobba med webers kökutrustningsartiklar som tex köksknivar, tallrikar och bestick.

 
Det blev två timmars grillande och även två timmars historia, teori och tips. Jag är väldigt intresserad av weber och hade faktiskt koll på det mesta men såklart intressant att klämma och känna på alla nyheter, både på grill och tillbehörssidan!
 
 
Summa summarum så var det en trevlig tillställning med mycket engagerade och inspirerande undervisare där maten framförallt stod i fokus. Jag tar med mig mycket inspiration hem både privat och till jobbet!

Ha en bra dag allesammans! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar