torsdag 24 april 2014

Grillade kycklinglår & rökta mandlar


God dag på er där ute. Solen skiner utanför fönstret där jag nu sitter och min dag har börjat ganska långsamt, jag jobbar kväll och passar på att ta det lugnt på förmiddagen idag. Trädgårdssuget trappas upp för varje dag som går och ju varmare det blir i luften så tempot på jobbet förljer efter vilket är superinspirerande! Jag har själv också så smått börjat pyssla lite hemma i trädgården.

I år ska vi efter några år med markarbete och snickerier på somrarna återuppliva och ge vårat gamla trädgårdsland en ansiktslyftning! Det ska planteras grönsaker, sallader och lök i massor. Ser fram emot det jäkligt mycket för det finns ju inte mycket som slår känslan av att gå ut på gården och plocka ihop en god sallad eller en tallrik med goda grönsaker för att lägga på grillen!

 
Kyckling är ju ett av dem mest använda, populära och enklaste råvarorna att jobba med. Den passar till det mesta och är väldigt tacksam att laga både på grillen och inne i köket. Här har jag grillat kycklinlår som läggs på grillplanka alldeles intill glöden och toppas med en tjock glaze för ett saftigt och mört resultat. Till den gjorde jag en krispig coleslaw och rökte mandlar. Coleslawen är krämig och kycklingen saftig så man behöver absolut ingen sås eller röra till denna rätt. En god rätt att äta direkt men även en superrätt att värma på i efterhand eller plocka med på picnicen för att ätas kall eller ljummen. Flexibelt med andra ord.
 
 
Indirekt grillade kycklinglår med tjock glaze 4 port:
  • 1 dl riven ost
  • 1 dl creme fraiche
  • ½ dl chilisås
  • ½ dl rödvin
  • 1 msk soja
  • 2 st vitlöksklyftor
  • ½ tsk salt
  • ½ tsk Svartpeppar
  • 2 tsk chicken & steakkrydda
  • 4 st kycklinglår
  1. Blanda helt enkelt en marinad/glaze på alla ingredienserna och pensla kycklingen med jämna mellanrum under grillningen.
  2. Kycklingen grillas på indirekt värme med eller utan grillplanka. Tempraturen i grillen skall ligga mellan 150 - 250 grader. Kycklingen är klar vid innertempratur på 70 grader. Tar mellan 40 - 60 min.
 
 
Jag rökte också mandlar och receptet på det hittade jag i Webers magasin "grill & food". Du kokar då helt enkelt mandlar i en kastrull tillsammans med 1 dl salt och röker dem sedan på grillen, indirekt på ca 150 grader i 30 min.

För receptet på våran underbara Coleslaw så klickar du in här!

Nu är det dags att förtsätta den här dagen och få lite frisk luft i näsborrarna innan det är dags att åka till jobbet och sälja grillar ;) Ha en bra dag gott folk! /Jimps

1 kommentar:

  1. Åh, rökta mandlar lät ju jättegott. Får ta och testa det. Perfekt snacks till sommarkvällarna. :-)

    SvaraRadera