fredag 4 april 2014

Rökt torsk på en härlig bädd


Rökning är ju det hetaste man kan pyssla med i grillbuisness just nu som ni alla vet. Jag är väldigt sugen på att skaffa mig en bbq-rök men tills dess så går det ju faktiskt alldeles utmärkt att röka maten även på grillen med lite finess. Jag har ju varit inne på det litegrann tidigare när jag rökt både musslor och räkor.

Den här Torsken röker jag på precis samma sätt som jag gjorde med räkorna, nämligen såhär...

Rökt Torsk:
  • Börja med att preppa grillen. Idag körde jag på gasolgrillen och använder mig då av en röklåda som fylls med tort rökflis. Jag använde Webers rökflis med pecansmak men jag kan annars rekommendera äppelsmak. Röklådan placeras sedan ovanpå en utav brännarna som du eldar på så att tempraturen i grillen kommer upp i ca 100 - 150 grader. Torsken lägger du på ett ark foliepapper som du viker upp i kanterna. Ringla olivolja, hackad chili, gräslök, persilja, rivet citronskal, salt och peppar över fisken innan den placeras bredvid den tända brännaren dvs indirekt. Rök fisken under lock i 15 - 20 min, klämm på fisken för att se när den börjar dela sig eller använd termometer som skall visa ca 52 - 55 grader. Klart att servera!
  • Använder du brikettgrill så blötlägg då rökfliset i 30 min innan användning. Fliset strör du sedan ovanpå brikettbädden. Du röker också här fisken på indirekt värme under lock i 15 - 20 min och på samma värme.

Till torsken så grillade jag citron, knipplök, schalottenlök och bacon. Allt detta serverades på en bädd av färska groddar och ärtskott. Vackert och gott! Kan ju också tillägga att jag även skulle ha grillat färnkål men den glömdes helt enkelt bort, gick ju ganska bra även utan den...

 
Jag serverade även en kall röra till detta för att addera lite extra sälta och fett, den vart mycket god och den gjorde jag såhär...
 
Bluecheeseröra:
  • 1,5 - 2 dl creme fraiche
  • 1 dl philadelphiaost med smak av vitlök och örter
  • 50 g blåmögelost
  • 1 msk kapris
  • citronsaft
  • peppar
Blanda helt enkelt creme fraiche, philadelphiaost, blåmögelost och kapris. Smaka sedan av med citronsaft och peppar, det är inte svårare än så!
 

Det finns inget bättre än att när det är fint väder ute packa en stor bricka med råvaror och ställa sig vid grillen och laga mat. När allt sedan är klart så sätter man sig på altanen och äter i med frisk luft i näsborrarna och det underbara ljuset som är ute efter en lång vinter!


Nu ska jag efter ett rullskidspass kasta mig in i dushen för att sedan dra iväg och jobba kväll. Denna soliga dag så hoppas jag såklart få sälja massa grill på jobbet! Ha en skön fredag på er! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar