söndag 13 april 2014

Söndag

 
Hallå hallå! Grillat i helgen? Det har iaf vi gjort och jag ska faktiskt strax bege mig ut igen för att grilla på lite lunch i form av korv. Vi har haft en go helg som inleddes i Fredags då vi fick besök av två vänner, vi grillade hamburgare och drack vin ute på altanen. Det var inte jättevarmt men med värmare, filtar och gott sälskap så hade vi en riktigt behaglig vårkväll ute på altanen.
 
 
Igårkväll kom Camillas föräldrar på besök och då vart det kött och massa grönsaker som fick svettas på gasolgrillen. Det var rått ute och riktiga piskvindar men med mössa och vinterjacka så härdade jag ut och resultatet vart riktigt bra.
 
Jag grillade karreskivor med ben. Jag rubbade in dem med lite goda kryddor och grillade dem sedan på direktvärme ca 2 min på varje sida och lät dem sedan gå klart på indirekt.
 
Dessa kryddor använde jag när jag "rubbade" köttet:
  • salt
  • peppar
  • spiskummin
  • paprikapulver, stark
  • kebabkrydda
Sötpotatis på grillen:
  • Jag grillade inte bara grönsaker till utan också sötpotatis som rostas i folieform på grillen. Skiva helt enkelt upp sötpotatisen och lägg den i en folieform. Ringla sedan över olivolja, salt och peppar. Kör den sedan på indirekt värme i 60 - 90 min. Klart!
 
Jag fick med mig en produktkatalog från Landmann när jag var och handlade igår. Det är ju nått speciellt med att bläddra i grillblaskor. Jag såg att dem hade en nyhet i form av en gasoldriven rök! Såg väldigt funktionell och skysst ut. Ett tips!
 
 
Webers Magasin "grill & food" har jag haft hemma ett tag och den är riktigt bra! Massa recept, tips och intressanta artiklar. Den är gratis och finns hos återförsäljare eller beställ på webers hemsida!
 
 
Delikatessostar köper jag hem i stort sett varje helg, man tröttnar aldrig! Det är en perfekt avslutning efter en god grillad middag. Vi äter inte sötsaker så en avrundning brukar kunna se ut ungefär såhär istället. Det går ju faktiskt också att grilla ost och det kan jag starkt rekommendera. Grillar du på tex en brie så får du en lätt rökig smak på ytan, ljummen och krämig i mitten och du framhäver sötman i osten. Passa bara så du inte grillar den för länge för då kan den sjunka ihop.
 
 
Vad har vi gjort annars i helgen då. Vi har bytt lite däck på bilarna, hejat fram Borlänge handboll i kvalet till ettan. Ungarna gillade verkligen handbollen! I eftermiddag sedan kommer min syster och hennes familj på besök, alltid lika trevligt!
 
Ha en skön Söndag på er! /Jimps
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar