söndag 29 juni 2014

Spontan "pulled pork"


Nu är jobbhelgen avklarad och det kommer dröja innan jag jobbar helg igen med en semester som hägrar, bara två arbetsveckor kvar nu...

Jo både jag och Camilla har jobbat i helgen, men det har inte hindrat mig från att grilla! Vi hade ingen matlåda till Lördagens arbete så när jag kom hem 19.30 på fredagskvällen så var det bara att gå raka vägen ut till grillen och dra igång en sats briketter. Därefter in i köket och förbereda köttet som komma att bli en pulled pork.

Låter kanske lite galet att dra igång en pulled pork på en fredagskväll och visst kan jag hålla med om att det inte är helt normalt men det gick bra. Jag lade upp det ungefär såhär...
  • 19.30 tända grillen
  • 19.35 tag fram köttet och lägg det i en form. Blanda marinaden och störta även den i formen.
  • 20.00 bra glöd! På med köttet och ställ in lågt luftflöde på grillen för att få ner tempraturen och för att briketterna ska brinna sakta.
  • 20.15 - 01.00 Titta till grillen med jämna mellanrum och innan jag gick och la mig så fyllde jag upp med briketter igen.
  • 01.10 Dags att sova medans grillen får tuffa vidare ute i trädgården.
  • 08.00 Vaknar och går ut till en grill som har svalnat och köttet är klart!
Den tjocka marinaden gjorde jag såhär:
  • 1 gul lök
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 3 dl chilisås
  • 2 msk soja
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 dl rött vin
  • 3 dl riven prästost
  • 2 tsk kebabkrydda
  • 1 tsk salt
  • 3 krm svartpeppar
  • 2 tsk paprikapulver
  • ½ tsk spiskummin
  • 3 krm vitpeppar
  • 1 tsk chiliexplosionkrydda
  • 1 bit karré
Blanda helt enkelt allt i en bunke och toppa köttet med blandningen. Grilla sedan på låg indirekt värme på grillen tills köttet faller isär ända in till kärnan. Räkna med en grilltid på minst 4 - 6 timmar men gärna det dubbla...


På morgonen fick en del av "porket" göra sällskap med äggen :) Resten hamnade i matlåda tillsammans med hemmagjord coleslaw, blir inte så mycket bättre än så!


Här grillas köttet indirekt med en grillzon enligt 50/50 modellen. Ca 120 grader i grillen under 8 - 9 timmar. Viktigt att använda bra briketter som brinner länge och att även fylla på dessa under grilltiden så det inte brinner ut...

Pulled pork och Pulled beef har ju blivit riktigt poppis på senare tid och framförallt pga av halvfabrikaten som kommit ut på marknaden. Men jag tycker som jag brukar att du ska skippa halvfabrikaten och såklart ska du göra den själv från grunden! Det är roligare, godare och när du avnjuter det färdiga resultatet blir du stolt över det du gjort med kärlek och omsorg...

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar