måndag 7 juli 2014

Snake metoden


Jag tänkte skriva några rader om "snake metoden" ikväll. Det är en metod som inte ingår i dem traditionella metoderna Direkt, Indirekt, Cirkulär & 50/50. Det är en metod som kommit upp och blivit mer och mer poppis inom grill och bbq kretsar på senare tid. Jag testade den för första gången för ett tag sedan och resultatet blev riktigt bra, men jag kan oxå tillägga att jag fick under grillningen justera uppläggningen litegrann och addera en extra rad med briketter för att få upp värmen litegrann i grillen. Jag körde alltså tre rader istället för startuppläggningen på bilden där jag lagt upp två rader...

Principen har ni säkert redan klurat ut om ni inte redan visste det innan. Det är alltså så att glöden ska vandra i grillen. Du lägger alltså upp briketterna som en lång orm, tänder på en startglöd på ena sidan ormen sedan kommer briketterna sköta resten själva. Likt en dominoeffekt så vandrar glöden sakta men säkert tills hela ormen brunnit upp och du får då en låg tempratur i grillen under en väldigt lång tid.

Metoden är med andra ord perfekt lämpad för rökning av kött eller fisk där du kan få ner tillagningstempraturen i princip hur lågt som helst! Du kan även såklart addera rökflis, chunks och/eller vattenbad så har du en rök fast i grillen.

Viktigt att tänka på är att använda "bra briketter" när du grillar en snake. Med det menar jag hela och fina briketter och helst kokosbriketter som har en lång, jämn brinntid samt genererar mycket värme. Jag använder Webers kokosbriketter och är supernöjd med deras kvalitet!


Ovan ser ni "snaken" in action. Maten placeras på kalla sidan, alltså så långt bort från glöden som möjligt för att inte tillagas under för hög värme och brännas vid.

Här ser ni hur perfekt Webers premiumgaller fungerar vid den här sortens grillning. Du kan lyfta upp sidan och på så sätt arbeta med glöden medans maten ligger kvar. Ju längre "snaken" vandrar sedan så flyttar du helt enkelt efter grillgallret genom att snurra det så håller du hela tiden maten borta från glöden.


Jag grillade Spreribs och skivad karré med "snake metoden". Dem låg på grillen i många timmar innan dem vart klara. Resultatet blev såklart inget annat än magiskt! Mot slutet av grillningen gick jag sedan på med resten som skulle grillas på direkt värme, i det här fallet majs och korv.

Så här gjorde jag den tjocka marinaden som jag penslade köttet med under grillningen/rökningen...

  • 2 dl riven ost, gärna smakrik
  • 2 dl creme fraiche
  • 1,5 dl chilisås
  • 2 msk soja
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 4 hackade schalottenlökar
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 tsk spiskummin
  • 1 tsk chili explosionkrydda
  • 1 tsk chicken & steak krydda
  • ev. en skvätt rött vin
  • salt & peppar

Ha nu en trevlig kväll gott folk och var inte rädda för att leka lite med grillteknikerna! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar