söndag 3 augusti 2014

Pizza


Just nu så är vi på semester men jag tänkte smita undan solen en stund och skriva lite till er istället :)

Jag vill visa er när jag gjorde pizza på grillen för ett tag sedan. Jag gjorde pizzan enligt vårat gamla klassiska recept som ni finner på http://jimpslchf.blogspot.se/2012/04/godaste-pizza.html

Det är inte så ofta vi äter pizza och vi äger därför inte heller en pizzasten utan jag körde den direkt på folie och viktigt att tänka på då är att du är noga med att lägga upp glöden i en cirkulär grillteknik för att inte pizzan ska bli bränd underifrån.


Jag använde också björkved för lite extra hög värme och röksmak, rekommenderas! Det ryker som en skorsten ur grillen där pizzan ligger och myser...


Botten gjorde vi själva på mandelmjöl och som topping använde vi champinjoner, mozzarella, rödlök, parmaskinka och riven prästost. Tomatsåsen är såklart och hemmagjord med mycket kärlek!


Pizzan preppas i köket och gräddas sedan klart ute på grillen.


Som du ser så tänds först kolet upp och toppas sedan med ved som får brinna ner en aning. Sedan pressar du ut all glöd längs kanterna så att det formar en ring, det skall alltså inte vara någon värme i mitten...

Det var det lilla jag tänkte skriva idag för nu ska jag återgå till semestern! ha det fint gott folk. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar