tisdag 14 oktober 2014

Premiär på LotusGrillen


I Söndags var det dags att sparka liv i Lotusgrillen för första gången! Jag har mött stort intresse angående grillen, inte minst på sociala medier. I dagens inlägg tänkte jag visa hur den tänds och såklart vad vi lagade för något på den! 


Första grillningen startar jag upp ganska enkelt genom att köra en öppen grillning utan lock. Tjocka skivor Svensk entrecote som grillas på direkt hög värme. Här snackar vi timing för att få den perfekt och det är något man inte lär sig på direkten utan det är nogrannhet och erfarenhet som krävs.

Entrecoten mår bra av att grillas på väldigt hög värme under kort tid. Jag vill ha den medium-rare och det tar ca 3 - 4 min effektiv grilltid. Köttet ska chockgrillas och sedan är det viktigt att köttet får vila 15 min i foliepaket för att värmen ska vandra innåt i köttet och inte försvinna ut i tomma luften. Sedan är det bara att servera och njuta!


Om vi ska börja prata litegrann om upptändning och användning av Lotusgrillen.

  • Del 1: Grillen skall användas utomhus eller i väl ventilerat utrymme. Eftersom man tänder upp den med tändgelé och det faktum att den avger en liten mängd rök så är det viktigt att inte använda den i dåligt ventilerade utrymmen. 

Som ni ser på bilden så använde jag den inomhus. Då jag använt den inomhus så har jag fullt drag på köksfläkten och öppen dörr ut i köket.

  • Del 2: Tändgelen appliceras på tändskålen som är upplyft från botten. Tänk på att grillen skall vara rengjord så det inte ligger kvar gamla fettrester eller annan smuts i grillbotten som kan fatta eld. 
  •  Del 3: När du fått eld på tändgelén så ställer du grillkolskorgen direkt ovanpå och vrider även på luftfläkten med reglaget på framsidan. Tänk på att du ska använda grillkol och inte briketter. Här använder jag vanligt hederligt grillkol men det rekommenderas att man använder grillkol gjort på bokträ för bästa resultat. Efter bara några minuter är det bra glöd och klart att börja grilla! 
  •  Del 4: Ha inte för brottom med att börja grilla! Det är oftast det största felet som görs av gemene man och samma sak gäller här. Invänta tills du har en jämn och fin glöd i hela skålen. På bilden ser man ganska tydligt hur glöden spridit sig till hälften och lägg här på gallret och invänta tills kolet är helt tänt. Då är det dags att börja grilla och du kan nu justera tempraturen i grillen med fläktreglaget på framsidan av grillen. 

När grillen väl är tänd så ligger allt i grillarens händer! Dagen till ära grillade jag som sagt entrecote och det är den ni ser på bilden ovan. Fin grillyta i yttersta skiktet och en medium-rare kärna innanför, precis som jag gillar mitt kött!

Hur var premiärgrillningen då? Jo det gick bra, trots att det var just första gången. Det tar ju oftast ett tag innan man blir helt bekant med en ny grill och speciellt en grill som brinner med ny teknik. Det är ju en kolgrill men jag tycker faktiskt att likheten med en gasolgrill är ganska talande.

Du har luftreglaget, dropplåt och flammskydd. Istället för gasolflamman har du nu istället kolbehållaren. Så med andra ord skulle man kunna säga att detta är en kolgrill uppbyggd som en gasolgrill :)

Hoppas detta har gjort er lite klokare i hur Lotusgrillen fungerar. Ha nu en go kväll gott folk! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar