lördag 28 mars 2015

Grillad burgare utan bröd


Sedan jag började äta lchf för några år sedan så brukar mina burgare se ut ungefär såhär. Jag plockar helt enkelt bort brödet och ersätter det med sallad eller kål. Jag har testat att käka burgare med bröd några gånger i modern tid men när man vant sig av med det så tycker man inte att det är gott längre, kan tom tycka att brödet tar över och förstör smaken från burgaren. Har du aldrig prova att äta burgare utan bröd så kan jag varmt rekommendera detta! Det är alltså dagens tips från mig..

Hur gör man en god burgare då? Jo det finns lika många recept och tekniker som burgare nästan. Jag gör lite olika varje gång. I detta fallet så gjorde jag en snabb vardagsburgare där tiden är ett faktum. Med andra ord så är det en helt vanlig köttfärs som jag kryddat upp med lite olika saker för att sedan grilla. Just grillningen är lika viktigt som ingredienserna i burgaren. Eftersom denna burgare innehåller lite fett så väljer jag att att grilla den på indirekt värme för att inte torka ut den. Men hade jag malt en egen burgare innehållande mycket fett så kan man med fördel grilla på den lite hårdare på direktvärme.

Röran eller dressingen som jag för dagen toppat burgaren med är en underbart god grönsaksröra som jag gjort dagen innan i min crock pot. För receptet på den så klickar du in här!

Så med andra ord så behöver inte en burgare serveras i bröd och med klassisk hamburgerdressing, senap eller ketchup. Den kan också serveras som här, lite nyttigare och lite mer finess...


Burgare 4 port:
  • 1 kg köttfärs
  • 1 msk konc kalvfond
  • 1 msk worchestersås
  • ½ - 1 dl olivolja
  • 1 tsk kebabkrydda
  • 1 tsk paprikapulver
  • ½ tsk vitlökspulver
  • salt, peppar, vitpeppar för avsmakning 
  • Cheddarost eller övrig valfri ost till garnering
  • 1 paket bacon
Blanda en smet av alla ingredienser och smaka av mot slutet med salt, peppar och vitpeppar. Tag lite olivolja i taget när du blandar tills du hittar lagom fast konsistens. Forma till rejäla burgare och tänk på att dem drar ihop sig under grillningen så more is more här. Grilla dem på direktvärme någon minut tills dem fått lite yta. Kör sedan klart dem på indirekt värme i 20 - 30 min med 120 grader i grillen. Mot slutet toppar du med ost som får smälta ut innan servering. Baconet får ligga på vilogallret i grillen tills det börjar bli krispigt, sedan är det bara att servera!

Ha det gött! /Jimps  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar