söndag 14 juni 2015

Spontan picnicgrillning


Det har inte blivit så mycket grillat i helgen som det brukar bli när jag är ledig. Vi har lite andra projekt på gång just nu så fokus har legat på annat håll, exakt vad kanske jag får läge att prata om en annan gång. Men lite grillat har det såklart blivit trots allt! Idag tex testade jag för första gången att grilla "secreto" som är en väldigt speciell fläskdetalj, mer om det tänkte jag ta i nästa inlägg. Nu tänkte jag skriva litegrann om fredagens grillning!

Det var ju verkligen fint väder här hemma i fredags. Barnen skulle sova borta och jag kände att det var läge att hitta på något spontant tillsammans med Camilla. Så vi packade grillen och en väska med goda råvaor och lite gott att dricka. Sedan tog vi en promenad ner till ett fint ställe nere i skogen och lagade mat! Det finns ju inget bättre än att laga mat utomhus och då ännu bättre ute i det fria.


Jag tänkte ta med mig Lotusgrillen ner men lotten föll sedan på min gamla plåtkompis som levt med mig i tio år. Det tar liksom emot att bräda min gamla vapendragare för den nya, fina, färgglada Lotusen. Lotusgrillen används till mycket annat så på just sådana här promenadgrillningar är fortfarande denna gamla grill given!


Ja vad var det vi grillade då? Inte var det grillkorv iaf kan jag säga! Vi grillade inget mindre än en fint utskuren bit av hängmörad högrev med grymt bra marmorering. En riktigt bra högrevsskiva är så fantastiskt gott och det jag gillar med den är köttsaften som innehåller så väldigt kraftig och fin smak.

Jag grillar denna precis som jag grillar en biff eller entrecoteskiva och vill du ha lite tips på detta så klickar du in här!


Till det goda köttet så grillade vi såklart grönsaker. Dagens grönsaker blev sparris och blomkål. Sparrisen är förblancherad hemma medans blomkålen grillas rå. Det är ju ingen konst att grilla grönsaker men tänk på att när du grillar just sparris och blomkål så är det gott att salta dem rejält! Avslutningsvis så måste man ju ha en sås och det blev såklart våran goda bea som vi vispade ihop hemma, för receptet på den klickar du in här!

Vad vill jag ha sagt med detta inlägg då? Jo det är att det spelar tex ingen roll om du har en märkesgrill för tiotusen eller om du grillar med en gammal plåtlåda som jag idag, det blir lika bra bara du vet vad du gör! Sedan vill jag såklart slå ett slag för att ge sig ut och grilla i naturen, det är något alla kan göra eftersom det inte spelar någon rull hur eller vart du bor då det bara är att packa lite grejer och bege sig ut. Det ger så oerhört mycket att komma ut och inte göra något annat än att ta in naturen, grilla och äta. Då laddar man verkligen batterierna!

Ha det fint. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar