söndag 13 september 2015

Vad lägger jag helst på röken?


Nu uppdaterar jag lite dåligt på bloggen och det är egentligen inte så konstigt när man tittar ut genom fönstret. Jag grillar fortfarande på en hel del men man har inte riktigt samma energi nu när hösten kommer smygande. Jag fick dock en del positiv grill-energi i veckan när jag bullade upp massa grillprylar under temat höstgrill på jobbet så jag deppar absolut inte ihop helt bara för att hösten kommer men visst känner man av det...

Trots dem mörkare dagarna så har jag grillat och rökt en del roliga saker på sistone och jag tänkte beta av dem en och en här framöver. Idag börjar jag med denna härliga kötträtt som jag röker på smokern. Det är högrev på bit som är mitt favoritkött att röka när jag får välja fritt!

Jag har skrivit om högrev förr men när det kommer till god mat, inspiration och tips så kan man aldrig bli tjatig!


Köttet röks för att bibehålla köttsafterna i köttet och inte riskera att torka ut köttet vilket kan hända vid tillagning under högre tempraturer. 80 - 100 grader är en alldeles perfekt tillagningstemp för detta härliga kött! För recept på hur jag röker mitt högrev klickar du in här. 


Jag har mer och mer börjat gå över till att använda ved som bränsle vid mina rökningar. Det kräver mer uppsikt och finess för att hålla den låga och jämna tempraturen men det finns ännu fler fördelar! Ett tips är att lägga kol och briketter som en grund och sedan pytsa in ved som komplement, då får du en jämnare och mer lättarbetad temp i röken.

Vad ska man använda för slags ved då? Jag har blandved hemma så jag brukar ta lite olika för att prova mig fram men generellt sett så är fruktträd det bästa. Det virket är kompakt och brinner länge utan att ge allt för hög värme. Barrträd fungerar också bra men tänk på att gärna barka av dem. Lövträd kan man använda men det är också lurigt då det brinner ut snabbt och ger en väldigt hög energi vilket kan vara lurigt att jobba med i en rök.

Mitt val hamnar med andra ord på fruktträd och med fruktträd menar jag tex äppelträd och körsbärsträd. Så har du ett gammalt äppelträd som har gjort sitt så kasta det inte utan hacka ner i bitar, låt torka ett år och sedan har du perfekt rökbränsle! Du kan då använda det som ved, chunks eller flis...

Ha det fint!/jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar