söndag 24 april 2016

Hur du grillar en bra kycklingfilé


Kycklingfilé har alla en relation till. Den hamnar ofta på grillen både här hemma och runt om i hela landet. Kanske är tom kycklingfilén den mest ätna köttdetaljen i hela landet, nu spekulerar jag bara men den borde iaf ligga topp tre. Vi äter så mycket kyckling i hela världen och det bästa med kyckling och kycklingfilé är att den är så komplex! Den kan ätas både till vardag och fest, både på dem sunkigaste tillställningarna till dem lyxigaste serveringarna. 

Vad är det då som skiljer det bra ifrån det sämre? Jo så klart kvaliteten, kvaliteten på köttet och kvaliteten på tillagningen. Ingen raketforskning direkt men det är sån matlagning är, det handlar om detaljer för att skapa något bra. Nu menar jag inte att jag knäckt koden för att skapa den perfekta kycklingen men jag vet hur man gör den saftig och god. Jag lagar kycklingfilé på mängder av olika sätt beroende på vilken tid jag har på mig, vilket resultat jag kräver och vad jag har att tillaga den på för utrustning. Det är väl kanske ingen skräll att jag kommer påstå att grillen lämpar sig bäst för att tillaga en kycklingfile men så är fallet. Många andra köttdetaljer kan du tillaga lika bra eller iaf snudd på lika bra i köket som på grillen, men så är definitivt inte fallet här. Innan jag berättar varför ska jag dra en kort story om min personliga relation till kycklingfilé...


Jag har ju som alla andra ätit kycklingfilé hela livet. Men när jag var i 18 - 20 års åldern så slutade jag äta det totalt för något år. Anledningen var att jag helt enkelt inte tyckte om det längre. Det kom plötsligt och jag blev "lite" illamående bara av att tänka tanken på att äta kycklingfilé. Anledningen var såklart att jag ätit ett par väldigt dåliga kycklingfiléer som satte sina spår väldigt djupt. En torr, trådig, järnig och fruktansvärt massiv bit som ska bearbetas för att få i sig en portion då man inte vill vara ohövlig. Senare även en dålig kyckling som gjorde mig matförgiftad. Ingen njutning alls och jag sade då nej till kycklingfilé. Framledes när jag var bortbjuden och kyckling stod på menyn så hävdar jag att jag inte tål kyckling för att slippa uppleva kväljningskänslan som jag skapat hos mig själv. Med skapat menar jag att jag såklart inte var intollerant mot kyckling utan att alltsammans satt i min hjärna för att jag ätit och blivit äcklad av ett par dåliga kyckligar.

Alla som känner mig vet att jag äter allt i matväg och självklart var då det här med min lilla kycklingincident i ungdomen övergående, men det har lärt mig att det krävs så lite för att förstöra så mycket. Magkänslan är ibland starkare än vad man tror och blir man bränd så kan det etsa sig fast. Att äta en dålig bit mat kan för många ge en rejäl bismak som håller i sig läänge...

Men hur lagar man till en bra, god och hälsosam kyckling då? Med "bra" menar jag att man självklart ska välja ett bra alternativ att tillaga. Välj ett alternativ som passar dina krav och omständigheter. Med god menar jag att den måste vara tillagad på rätt sätt. I hel filé-fall smakrik utanpå och saftig inuti. Med hälsosam sedan så menar jag att den är tillagad efter konstens alla regler för att inte bli sjuk. Det finns ju såklart tusen olika sätt att göra alla dessa saker för att skapa en god kycklingfilé och här har ni några tips ifrån mig på hur ni får till en grym kycklingfilé!
  •  Förberedelser: marinera gärna över dagen eller längre än så. Annars kan du olja in den och krydda ordentligt för att skapa en sotad yta. 
  • Tillagning: här finns det två alternativ men med ungefär samma princip. Tanken är att kycklingen skall få gå på indirekt medellåg temp (120 - 150 grader) för att inte stressa köttet och därmed torka ut det. Sedan kan du köra köttet på hög direktvärme antingen innan eller efter den lågtempererade tillagningen för att skapa en trevlig grillyta. Använd gärna en glaze eller annan smaksättare vid grillningen som skapar en trevlig yta som bärnns in. Exempel utöver glaze är vin, chilisås eller annan vätska med naturlig sötma i sig. 
  • Servering: innan servering skall allt kött få vila minst 10 min. Skär sedan upp filéerna tvärs över köttfibrerna i önskat tjocka skivor för att skapa en trevlig uppläggning, plus att jag tycker köttet smakar bättre om man skivar upp det. 
  • Håll koll på tempraturen i kycklingen. Den får inte ätas om den ej överstigit 68 grader. Då kan det finnas farliga bakterier kvar i kycklingen. Men den ska heller inte stekas för varmt heller, då blir den torr och en överkörd kycklingfilé är oätlig i mitt tycke. Plocka kycklingen vid tempraturerna 68-72 grader. 
Så hela grundtanken är alltså att kycklingen måste få ges tid och omsorg för att tillagas på bästa sätt, precis som fläskkött som även det mår bra av att tillagas på ungefär samma sätt för att göras mört och fint. Så jag hoppas att ni har fått med er några bra tips och tankar inför eran nästa kyckling-grillning! 

Avslutningsvis så måste jag bara "breaka" att jag precis anmält mig till Lidingöloppet! Jag har länge funderat på att springa något tufft lopp i sommar eller höst och nu har jag fattat beslutet att Lidingöloppet är den perfekta utmaningen. Efter att ha åkt två Vasalopp så ska det bli skoj att testa ytterliggare ett lopp som ingår i den Svenska-klassikern, även om jag inte har som ambition att göra en hel klassiker. Jag sparar den grejen till senare i livet när jag kanske står inför en riktig ålderskris :) Jag är just nu några veckor in i ett tolv veckor långt löpträningsschema som förhoppningsvis ska göra att jag springer snabbare. Det är kul att vara igång med löpträningen och efter detta träningsschema så är det bara att börja köra efter ett Lidinglöloppsanpassat schema. Nu vart jag grymt peppad och jag ser redan fram emot starten på Lidngö i höst! 

Ha det fint! /Jimps  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar