fredag 12 augusti 2016

Muskelburgare


Nu skriver jag återigen om hamburgare. Kanske börjar bli lite tjatigt men inte för mig! Jag älskar som bekant hamburgare och grillar dessa godingar ofta. Jag vet att jag i mitt förra burgarinlägg pratade om alternativa burgare i form av kycklingburgare och även grilltips på hur du tillagar den perfekta burgaren. Det tänker jag alltså inte prata om idag utan idag tänkte jag prata lite mer om den klassiska burgaren och att man ibland kan låta sig överdriva för att skapa en vulgär burgare, eller en muskelburgare som jag döpte inlägget till.

Vi är ju uppväxta med att en hamburgare består av bröd i botten, följt av en skiva tråkigt burgarkött, en ostskiva om man har tur och sedan ketchup, dressing och slutligen en till skiva bröd. Det kan iof fortfarande vara gott i rätta omständigheter men egentligen ganska trist. Så är det om man växt upp på 80 och 90 -talet. Men bara senaste två åren så har den flottiga amerikanska moderna burgartrenden nått sverige och kanske har vi här även förädlat den. Med det menar jag att trenden nu är att jobba med rent burgarkött gjort på malt kött av rätt kvalitet, bra kombinerade tillbehör med bra balans av syra, sälta, sötma osv. Sedan är ju brödet en saga i sig och där är jag ingen expert eftersom jag i regel inte äter bröd då jag håller nere på kolhydrater. Jag gör avstickare ibland men inte ofta och då har jag köpt fluffiga och jättegoda bröd som finns i butikerna. Jag har ju någon gång gjort egna och goda burgarbröd med lågt kolhydratvärde men kanske är det dags att ta det ett varv till och försöka skapa ett fluffigt äggbaserat sådant men det låter jag vara osagt tills det är gjort, kom att tänka på det i denna stund...

Vem är det som har gjort att den nya burgartrenden växt sig så stark i Sverige just nu då? Inte är det dem gamla rävarna från Mc......s eller dem andra snabbmatskedjorna iaf, dem mår snarare bättre av att trenden bromsas. Nej det är framförallt restauranger som nischat sig som renodlade burgarhak tillsammans med den växande foodtrucktrenden i kombination med den ökande grilltrenden förståss! Tyvärr har vi ingen bra burgarrestaurang här hemma i Borlänge men hur många tråkiga snabbmatskedjor som helst, däremot har vi har en riktigt bra foodtruck som heter "flying burgers". När vi är ute och reser så passar man alltid på att få i sig minst en bra burgare och i dem flesta större städer kan man alltid hitta en bra burgarrestaurang. Väl värt!

Tillbaka till muskelburgare då. I Amerika behöver inte en burgare se ut som den gör här hemma med en nötköttsskiva. Där har dem på bbq-ställen ofta både pulled-pork burgers, sausage-burgers, brisket-burgers och allt möjligt du kan tänka dig. Sedan kan man också såklart kombinera dessa och skapa en "muskelburgare". Vi här hemma får ju skynda långsamt och en bra början kan vara som jag gjorde i denna rätt att låta burgaren växa på höjden och använda sig av både bra nötkött tillsammans med bacon och färska halverade korvar. Självklart sedan med goda grönsaker, gott bröd och en god majonäs eller dressing. Våga ta ut svängarna och gör burgare på annat än en nötskiva eller kombinera den med annat gott kött. Detta behöver ju inte betyda att man konsumerar mer kött utan bara mer koncentrerat i rätten.

Gör också alltid en egen dressing eller majonäs till burgaren för det finns egentligen inget tråkigare än att äta färdig dressing till en god burgare. Jag gillar att göra majonäs som man kan smaksätta med senap, vitlök och lite syra. Annars blandar vi ofta en ajvar och creme fraiche baserad dressing och något annat jag tycker är trevligt till burgare kan vara milda dressingar som även dem görs med creme fraiche som bas och smaksätts med tex feta eller ädelost som mixas ihop med stavmixer för att sedan kryddas med färska kryddor. Det viktigaste är att prova sig fram och skippa dem tråkiga färdiga dressingarna.

Tänk även på tillbehören som inte behöver vara en trött tomatskiva och skivad gurka utan våga ta ut svängarna litegrann här också, även om man inte ska överdriva. Jag tycker tex att det kan vara trevligt med stekt lök ibland, även om rå lök också är gott så blir den stekta söt och god. Annat gott kan vara stekt svamp, jalapenos, avocado alt guacamole, tomatsåsreduktion osv osv... Våga skapa en rätt av burgaren med mer smaker helt enkelt.

Åter till begreppet muskelburgare som då kan innehålla massor av både nöt och fläskkött så vill jag också slå ett slag för att variation är det bästa. Våga testa både våra kycklingburgare och vegetariska rödbetsvariant som är väldigt goda och fräscha. Bara en sån sak som att äta en rödbetsburgare toppad med smält cevréost,  avocado, fetaostdressing, sallad och lök får det verkligen att vattnas i munnen!


Jag vill också trycka lite på detta med att äta burgare med salladsblad änn en gång istället för bröd. Jag tycker det är jättetrevligt och det får både köttet och tillbehören att smaka ännu mer då bröd ibland kan ha en dämpande funktion där. Max hamburgerrestauranger har ju också detta på menyn och det är en av anledningarna till att dem är mitt alternativ om jag behöver köpa snabbmat. När jag nyss målade upp bilden av den goda rödbetsburgare så kan du tänka dig den med salladsblad på så har du en burgare som inte bara får dig mätt och glad utan även får din kropp att må bra!

Nu lovar jag er att det kommer dröja ett tag innan jag skriver om burgare igen men det kommer att ske fler gånger i framtiden, det är en garanti! :)

Ha det fint! /jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar