tisdag 25 april 2017

Smashed chickenburger


Ja idag tänkte jag skriva några rader om kycklingbiffarna som jag gjorde häromdagen. Frugan hade köpt hem kycklingfärs och sade till mig att jag kunde göra något med detta till middag, typ kycklingköttbullar sade hon... Jag tycker jättemycket om köttbullar men har svårt att se mig själv stå att steka köttbullar såhär års när grillarna står ute och blänker! Jag bestämde mig ganska snabbt för att göra någon slags biff fylld med örter och ost som jag skulle grilla. Men under loppets gång så bestämde jag mig för att göra smashed burgers på stekbordet ist för att grilla.

Det är alltid skoj att riva eld på stekbordet, väldigt trevligt sätt att laga mat på! Då kanske vissa säger att det lika gärna kan lagas inne på stekpanna men så är inte fallet, det blir en jäkla skillnad faktiskt. Dels så har du mer yta att jobba på och du kan få upp en riktigt hög värme, sen gör ju alltid den friska luften sitt till...

Det är alltid godare att laga mat utomhus! En spis är en ren och skär kompromis till riktig matlagning, det är dagens sanning :)


Kycklingburgare 6 - 8 port:
  • 800 g kycklingfärs
  • 1 kruka persilja
  • 1 kruka basilika
  • 1 st fetaost
  • 3 tsk salt
  • 1 tsk vitpeppar
  • 1 msk worcestersås
  • Rapsolja
  1. Börja med att blanda ihop alla ingredienser till en färs. Låt försen dra i kylen en stund innan stekningen, då håller den sig fast i konsistensen. 
  2. Stek nu på hög värme i rapsolja. Ta en handfull färs och platta ut till burgare direkt på stekbordet eller pannan med stekspaden. Stek tills burgarna är genomstekta (70 grader). 
Servera antingen som klassisk burgare eller som i mitt fall, till en sallad. Testa detta av den enkla anledningen att det är väldigt väldigt gott!
Innan jag avrudar så tänkte jag ta upp två saker. Det ena är att jag nu börjat kika på Johan Jureskogs program "Världens bästa burgare" säsong 2 som nu är inne på fjärde avsnittet. Säsong 1 var riktigt bra och rolig serie men jag måste säga att säsong 2 har börjat mycket mycket bättre. Härliga karaktärer och fantastiska burgare, det är en serie som måste ses!

Det andra jag tänkte nämna innan jag lägger ner för kvällen är att jag idag fick besked om att det den här veckan kommer att landa en ny grill här hemma! Det är något som jag funderat på en längre tid och nu är det verkligen rätt läge för lite ny inspiration här hemma och på bloggen. Jag tänker inte avslöja något mer än så föränn den är på plats och igång, men räkna med att ni kommer att bli varse :)

Nu tackar jag för mig idag, ha det fint! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar