onsdag 15 april 2015

Helgens rökningar


Hej på er! Idag tänkte jag skriva litegrann om vad röken har jobbet med i helgen. Den stod och puffade hela lördagen och hela söndagen, precis som det ska vara när man är ledig :) Det gäller att fylla på med lite briketter och flis emellanåt men annars så sköter det sig helt själv. I söndags tapetserade vi om i vardagsrummet samtidigt som röken gick och när vi var klara med tapeterna så var det bara att sätta sig till bords och njuta av härlig "low'n'slow" käk!


Jag tänkte börja med att skriva om söndagens rökning. Då proppade jag röken full med fyllda biffar, gourmefalukorv och bacon. Dem fick ligga på 4 - 5 tim med 90 - 100 grader i röken. Baconet kryddade jag på med lite paprikapulver innan rökningen för att dem skulle få lite extra smak, korven körde jag precis som den är och biffarna gjorde jag såhär...

Cheddar & jalapenofyllda biffar 4 port:
  • 800 g blandfärs
  • 1 gul lök
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • ½ msk kalvfond
  • 1 ägg
  • 1 tsk kebabkrydda
  • 2 tsk paprikapulver
  • ½ tsk rökt paprikapulver
  • ½ tsk vitpeppar
  • salt & peppar
  • cheddarost
  • jalapenos
Blanda helt enkelt färsen med ägg, hackad lök, pressad vitlök, kalvfond och kryddorna. Smaka av med salt och peppar. Forma sedan 3 st gigantiska burgare, klyv på mitten och gröp ur en aning. Lägg på önskad mängd cheddarost och jalapenos. Forma sedan ihop biffarna igen. Rök eller grilla indirekt tills dem är genomgrillade. Dela sedan biffarna innan servering. Kart!

Till det rökta så ugnsrostade vi sötpotatis. Sedan använde vi en creme fraiche med smak av franska örter där vi blandade ner lite gräslök och serverade till. Det passar bra med en sval dipp eller sås till det rökta. 


Det var söndagens rökning det men jag var lika aktiv i lördags som sagt också. Då körde jag spareribs och dem fick gå ca 4 - 5 tim med 100 grader i röken. Kletar på rejält med glaze på dem och den gör jag såklart själv för att få dem att smaka som jag vill. För receptet på en god tjock glaze så kan du klicka in här!


Nu ska jag och ungarna åka till badhuset och simma. I eftermiddag sedan drar första löpträningspasset igång! Grymt skoj och verkligen behövligt nu, jag behöver en liten motivationshöjare i träningen för tillfället faktiskt. 

Ha det fint! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar