söndag 23 mars 2014

Det vart fläskfile ikväll


God kväll. Jag är ganska pigg i skalen trots att timmen börjar bli sen, precis hemkommen från innebandyträning och det tar ett tag innan man kan vara ner och komma i säng. Därför tänkte jag skriva några rader här inne om middagen som vi grillade tidigare ikväll.

Jag helgrillade fläskfile och till det så rostade jag sötpotatis i folieform på grillen och mot slutet fick ett par majskolvar sotas litegrann innan servering. Fläskfilen grillar jag först några minuter på direktvärme och låter den sedan gå klart på indirekt. Innertempraturen skall landa på 68 grader innan servering.  Resultatet vart helt ok öven om jag var tvungen att stressa den klar en aning, hade jag gjort den till en finare middag så hade jag grillat den på lägre tempratur i ca 2 - 3 timmar men den tiden fanns helt enkelt inte idag. Men fläskfile är alltid fläskfile :)


Sötpotatisen gör du precis som du gör hemma i ugnen. Jag skivar upp den, ringlar över olivolja, salt och steker den sedan på grillen som håller ca 200 grader i 60 min. Var med och rör om med jämna mellanrum. Enkelt och gott!



Jag har ju varit inne och pratat om 50/50 metoden som jag oftast använder och såhär såg det ut idag när jag tände grillen inför kvällens matlagning. Varma sidan med kol som fixeras med hjälp av brikettavskiljare och sedan en dropplåt på den kalla sidan där fett och annat samlas istället för att falla ner i botten på grillen och fatta eld. Med den här metoden kan du enkelt reglera vilken tempratur du vill låta maten grillas med genom att placera den i olika värmezoner under grillningen. Sedan ska locket vara på under grillningen, locket ska endast vara av då du jobbar med maten!

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar