söndag 30 mars 2014

Rökta räkor

 
Vi har grillat hela helgen och det jag tänkte presentera för er ikväll är när jag i eftermiddags rökte räkor på våran gasolgrill. Tidigare i helgen har vi grillat både biff, karre och kalkonbröstfile men dem bilderna får ni vänta på till nästa vecka.

Vi ville runda av helgen med en fräsch och lätt rätt. Rökta räkor, goda ostar och en ljuvlig aioli. Enkelt och gott helt enkelt. Vi satt ute på våran altan och käkade för första gången den här säsongen och det är väl ett vårtecken om nått!


Rökta räkor är lite av en personlig favorit och det symboliserar "sommar" väldigt mycket för mig. Det är också enkelt att göra och det går fort. Passar perfekt på ett smörgåsbord, som förrätt eller aptitretare. Har ni inte testat så tycket jag ni ska göra det i sommar!

  • Hur gör man då med dessa räkor. Jo du får börja med att preppa grillen. Idag körde jag på gasolgrillen och använder mig då av en röklåda som fylls med torrt rökflis. Jag använde Webers rökflis med pecansmak men jag kan annars rekommendera äppelsmak. Röklådan placeras sedan ovanpå en utav brännarna som du eldar på så att tempraturen i grillen kommer upp i ca 100 - 150 grader. Räkorna störtar du sedan i en form och placerar bredvid den tända brännaren dvs indirekt. Rök räkorna under lock i 15 - 20 min, sedan är det bara att servera.
  • Använder du brikettgrill så blötlägg då rökfliset i 30 min innan användning. Fliset strör du sedan ovanpå brikettbädden. Du röker också här räkorna på indirekt värme under lock i 15 - 20 min och på samma värme.
Aioli med vitlök och sambal:
  • 3 st äggulor
  • 3 dl rapsolja
  • 2 st pressade vitlöksklyftor
  • 1 tsk sambal oelek
  • salt
Vi brukar göra aioli med stavmixer och en stavmixerskål. Mixa/vispa ihop äggulorna och oljan antingen allt på samma gång eller så häller du på oljan under mixning/vispning tills den tjocknar till lagom konsistens. Smaksätt mot slutet med vitlök, sambal och salt. Klart!
 


Här ser ni hur jag har placerat röklådan mellan brännaren och grillgallret på gasolgrillen för att den ska få tillräkligt hög värme och bra rökutveckling. Det här är såklart något man kan använda sig av jämnt om man vill få lite mer röksmak på maten även under grillning.

Jag använde mig av webers rökspån. Jag har tidigare också testat Makmyra, Jack Daniels och en del lågprismärken men jag tycker att Webers spån är det som brinner bäst, sen finns den i massa olika smaker som man kan exprimentera med. Lycka till med rökningen! /Jimps

1 kommentar:

  1. Hej provat på ditt recept, blev kanon bra dag och gott ! :)

    SvaraRadera