onsdag 7 maj 2014

Våra grillar del 4: Brikettgrillen


Då kommer vi nu till min favorit i denna serie och jag är ju såklart inte ensam om att ha just denna modell som favorit. Det är ju faktiskt dem moderna grillarnas urmoder! För det var ju Weber som 1952 lanserade den första brikettgrillen och den såg inte riktigt ut såhär, den har ju utvecklats under tiden men själva "grillen" var faktiskt utformad precis som dem även är idag. Med "grillen" menar jag baljan, locket och dess ventiler. Allt eftersom tiden gått fram tills idag så kan en grill se ut lite hur som helst men denna gamla klassiker är i mina och många andras ögon fortfarande nr 1 drygt 60 år senare...

Såklart grillade man även innan 50-talet också men då grillade man mest över öppen eld eller med hjälp av grillkol i öppna grillar utan lock. Det var då Stephen Weber från Chicago USA fick en snilleblixt! När han lagar kött inne i ugnen i sitt kök blir det mörare än när man grillar det ute på sin öppna grill. Om man då tillverkar en grill med lock som håller en jämnare tempratur och inte stressar köttet med jättehög vämre underifrån. Det bästa av två världar uppstår, köttet blir både grillat och ugnsstekt på samma gång om man ska hårddra det och alla smaker stannar inne i grillen.

Han tillverkade då på egen hand en grill där han delade en havsboj där han då fick balja och lock. Gjorde sedan egna ventiler och en benställning, voala så var den första Webergrillen ett faktum. Bojfabriken han jobbade på utvecklades succesivt till en grillfabrik efter den kommande succen och resten är nu historia.


Det som utvecklats på dem moderna Webergrillarna är ju framförallt rengörningssystemet "One Touch" där du har en propeller i botten som skrapar grillen ren invändigt från smuts och aska ner i asklådan som du tömmer enkelt och utan att smutsa ner dig. Lockhållare för att enkelt slida av och på locket då du ska arbeta med maten och termometer i locket för att ha koll på tempraturen i grillen. Även den utvecklade emaljen som står emot rost som få andra kännetecknar Weber. Övriga detaljer är rostfritt galler med öppningsbara kanter för underhåll av briketter osv, brikettavdelare för att enkelt fixera briketter för olika grilltekniker och mer behöver man egentligen inte säga, allt fungerar och håller. Grillen är gjord för att stå ute i ur och skur året om och det är det inte alla grillar som är...


Den här grillen finns i flera olika storlekar, jag har en 57 cm vilket också är den mest förekommande. Det som jag tycker är bra med denna grillen är att den är så flexibel. Generösa ytor och flexibiliteten är det som gör den till en fröjd att grilla på. Det är såklart grillytan jag pratar men framförallt djupet i grillen som gör att den kan tillämpa alla olika grilltekniker så som direkt, indirekt, 50/50, cirkulär mfl. Det går tex alldeles utmärkt att använda grillen som en rök för tillagning i låga tempraturer under lång tid just pga den djupa baljan.


Många efterfrågar avlastningsytor på dem klassiska Weberklotgrillarna och det är inte så konstigt för det finns inga. Nu för tiden finns det dock grillvagnar med bord på om man så önskar. Annars kan man som jag köpa till ett sidobord från weber som monteras på sidan av grillen. Det är inte jättestort men helt OK, jag gillar dem här klassiska retromodellerna på benställning och väljer det lilla sidobordet framför en stor grillvagn.


Jag älskar ju rökning på grillen och eftersom jag än så länge inte har någon renodlad rök så använder jag mig av min klotgrill. Det fungerar ju hur bra som helst på dem flesta kött och fiskrätterna i liten skala. Nu har det även kommit en ny metod som jag läst om på nätet som kalls "snakemetoden" som tar rökning på klotgrill ett steg till, den har jag fortfarande inte testat men planerar att göra det så snart jag får tid!


Gasolgrillen plockar jag in på vintern men denna grillen står faktiskt ute året om och som jag sa tidigare så är bara det ett argument till varför man tex ska satsa på en Weber, just för att den kan det. Det är faktiskt inte så dumt att kunna gå ut och dra igång grillen på vintern när grillsuget kommer smygande..


Innan jag avslutar tänkte jag passa på att dela med mig av ett recept på Beercan chicken. Som ni ser på bilden så körde jag två stycken på en gång och smaken blir alldeles underbar! Klicka här för att komma till receptet på dessa så hörs vi av! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar